لوگو امرداد

منوچهر اسماعیلی، صداپیشه‌ی نام‌آشنای ایرانی درگذشت

esmaeiliمنوچهر اسماعیلی صداپیشه‌ی (:دوبلور) هنرمند و پیشکسوت ایرانی، دوشنبه ۳۱ امرداد 1401 خورشیدی، درگذشت.

به گزارش ایسنا مجید نقی‌یی مدیر دوبلاژ سیما با تایید خبر درگذشت این صداپیشه‌ی نام‌دار و مرد هزار صدای ایران گفت: شوربختانه منوچهر اسماعیلی شب گذشته بر اثر ایست قلبی در خانه‌ی خود جهان را بدرود گفت. وی چند روز پیش از درگذشت در پی عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود.

به گفته‌ی مدیر امور دوبلاژ سیما گمان  می‌رود زنده‌یاد اسماعیلی در بهشت سکینه کرج خاکسپاری شود.

زنده‌یاد منوچهر اسماعیلی زاده‌ی  ۸ فروردین ۱۳۱۸ خورشیدی در کرمانشاه بود. وی کار صداپیشگی را از سال ۱۳۳۶ با رل گویی در نقش‌های کوتاه یا دوم و سوم آغاز کرد و از سال ۱۳۴۲ مدیریت دوبله‌ی بسیاری از فیلم‌های بزرگ جهان را بر دوش داشت. اسماعیلی صداپیشگی فیلم‌های بی‌شماری را بردوش داشته است و همچنین مدیر دوبلاژ کارهای گوناگونی بوده است.

او به سخن‌گفتن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای گوناگون (تیپ‌گویی) آوازه دارد. در فیلم هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی، اسماعیلی به جای شعبان (محمدعلی کشاورز)، به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق سخن گفت.

منوچهر اسماعیلی صداپیشگی در آثار سینمایی بسیاری را هم در کارنامه حرفه‌ای خود داشت. او به جای آنتونی کوئین در نقش حمزه در فیلم محمد رسول‌الله سخن گفته بود.

اسماعیلی همچنین صداپیشگی بازیگران نام‌داری چون استیو مک کوئین، همفری بوگارت، چارلتون هستون و کرک داگلاس را در کارنامه داشت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30