لوگو امرداد
زرتشتیان واشنگتن برگزار کردند:

مُخداد، آیینی به یاد روان درگذشتگان

19 امردادماه 1398 خورشیدی برابر با دهم آگوست آیین اوستاخوانی ویژه‌ای با نام «مُخداد» در میان زرتشتیان ساکن واشنگتن دی‌سی برگزار شد.

مُخداد آیینی ویژه‌ی پارسیان است که آیین‌های آن مانند جشن فروردینگان یا فرودگ است. در این آیین مانند همان فرودگ و یا جشن فروردینگان موبدان به یاد روان درگذشتگان اوستا می‌خوانند و باشندگان پیش از مراسم نام درگذشتگان خود را به موبدان می‌دهند تا موبدان نام آن‌ها را در اوستا بیاورند، از آن‌های یاد کرده و به روان آن‌ها درود بفرستند.

گفتنی است موبد کورش دستور و موبدیار زین اوستای این آیین را در درِ مهر مریلند خوانند و در پایان باشندگان با خوراک‌هایی که خودشان تهیه کرده و آورده بودند پذیرایی و در این آیین هم‌بهره شدند. 

1

موبد کورش دستور و موبدیار زین
2

3

5

4

6

7

8

9

فرتور از سیما باستانی است.

0114

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با سپاس از این گزارش. فقط شاید گفتن این نکته لازم باشد که Shahenshahi Muktad آنگونه که پارسی ها آن را به لاتین می نویسند و «شاهنشاهی مُکتاد« می گویند را باید برابر با پنجه کوچک نامید که از پنج روز پیش از سال نو آغاز می شود که البته در حقیقت از دوشنبه 12 آگوست (برابر با 21 امرداد خورشیدی) است (شاید در برخی مناطق برای استفاده از شنبه و یکشنبه تعطیل پایان هفته زودتر شروع بشود) و به همین ترتیب براساس «گاهشماری شاهنشاهی» که بین اکثریت پارسی ها رایج است 17 اگوست روز اول «نوروز شاهنشاهی» خواهد بود. براساس این گاهشماری جشن فروردینگان برابر با 4 سپتامبر (13 شهریور) خواهد بود (برای مُکتاد و برنامه های آن نگاه کنید به zso.org). «گاهشماری شاهنشاهی» به دلیل عدم محاسبه کبیسه برابری خود را با «گاهشماری فصلی» از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30