لوگو امرداد

گزارش از روز چهارم کنگره جهانی جوانان زرتشتی در لوس‌آنجلس

گزارش از روز چهارم کنگره جهانی جوانان زرتشتی در لوس‌آنجلسروز چهارم همایش جهانی زرتشتیان با سخنرانی موبد فریبرز شهزادی با موضوع “ بیست موردی که دربارهٔ دین زرتشتی نمی‌دانید”، همزمان با سخنرانی موبدیار مهشاد خسرویانی با موضوع “ پیش به سوی آینده همزمان با آموختن از گذشتگان” آغاز شد.

موبد فریبرز از پدر و مادری ایرانی و زرتشتی در هندوستان به دنیا آمد. در جوانی به ایران آمد و حدود چهل سال پیش به آمریکا مهاجرت کرد. او آموز‌ه‌های دینی را در هند فرا گرفت و پس از مهاجرت به آمریکا وظایف خود را به عنوان موبد ادامه داد. موبد فریبرز همچنین اردو‌های آموزشی جوانانِ زرتشتی را در امریکای شمالی بنیان گذاشت و همچنان به سخنرانی در این اردوها ادامه می‌دهد. شهزادی برگزارکننده یا سخنران مهمان در بسیاری از نشست‌ها و همایش‌ها دینی در شهرهای زرتشتی‌نشین مانند:ZAC (Zoroastrian Association of Metropolitan Chicago) و CZC (California Zoroastrian Center) بوده و هست. شهزادی نویسنده‌ی بسیاری از کتاب‌های زرتشتیان همچون، The Zarthushti Religion- A basic Textو  English-Persian Khordeh Avesta است.

 شهزادی در سخنرانی‌اش، اشم وهو و یتا آهو را واژه به واژه ترجمه کرد، از فروهر و بخش‌های گوناگون آن گفت، سدره و کشتی، گات‌ها، گهنبار و امشاسپندان را که پایه‌های دینِ زرتشتی هستند را مو شکافی کرد.

مهشاد خسرویانی سخنرانِ بخشِ دیگر، در تهران زاده شده و در سال ۲۰۰۰ با خانواده به تورنتو کانادا مهاجرت کرده است. تدریس در کلاس‌های اوستا خوانی، آماده کردن نوجوانان برای سدره‌پوشی، نوشتنِ مقالات گوناگون و سخنرانی در رادیو اشا از فعالیت‌های مهشاد علاوه بر موبدیاری است. او همچنین منشی WZO (World Zoroastrian Organisation) است. مهشاد در سخنرانی خود به تشویق جوانان برای تلاش بیشتر در فهم ژرف‌تر دین پرداخت.

ادوارد جیمی مدون سخنرانِ دیگر برنامه از راه زندگی برای نسل ما گفت. موضوع مقاله‌ی وی “ زرتشتی‌گری کاربردی” بود. مدون در بمبیی به دنیا آمد، در سال 2010 به انگلستان کوچ کرد و اکنون در حال تحصیل در رشته نرم افزار کامپیوتر دانشگاه آکسفورد در مقطع کارشناسی ارشد است. او همچنین به عنوان موبد در آیین‌های دینی به سخنرانی می‌پردازد و هموند کمیته‌ی جوانان زرتشتی در انگلستان است. وی به تدریس در کلاس‌های آموزشی دینی برای کودکان و خانواده‌ها می‌پردازد. از دیدگاه او ، نسلِ گذشته، پارسی و ایرانی،  به درستی و کامل فرهنگ، سنت و آداب و رسوم را به به نسل ما منتقل کردند. اما ما از فلسفه‌ی اصلی دین به جز اندیشه، گفتار و کردار نیک اطلاعات دقیقی نداریم، فراگرقتن مفاهیم دین زرتشتی، یاری‌گر ما در بخش‌های گوناگون زندگی خواهد بود.

پیرل جیمی میستری سخنران بخش دیگر، از فعالیت‌های زرتشتیان برای جامعه زرتشتی به عنوانِ نمونه بهره گرفت و از جوانان خواست تا بکوشند در حد توانشان آنچه مهارت دارند را به هازمان (:جامعه) پیش‌کش کنند. موضوع اصلی مقاله‌ی او، درگیر کردن جوانان در هازمان بود و راهکار‌هایی برای جذب بیشتر جوانان بیان کرد.

یکی از اتفاق‌های روز چهارم، زلزلهٔ 6.6 ریشتری لوس انجلس بود که در ساعت 10:33 رخ داد. زلزله تنها در تالارکوچک همایش احساس شد.

امسال کنگره‌ی جهانی جوانان زرتشتی از 10 تا 15 تیرماه 1398 خورشیدی با محوریت “جهان زرتشتی” در ایالت کالیفرنیا آمریکا برگزار شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. اقای موبد فریبرز شهزادی بنظر می آید شما مسِول برگزاری این چنین همایشها هستید پس لطفا کاری کنید که جوانان ایرانی هم بتوانند به امریکا بیایند مثلا تسریع در کار هایس یا یک تور دست جمعی از ایران به امریکا یا هر جای دیکه بجز امریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06