آیین گهنبار ایاثرم در دبستان دینیاری بهر تندرستی

دبستان دینیاری آیین گهنبار چهره اثارم را به خواست تندرستی در گهنبارخانه یزد برگزار کرد.
در آیین گهنبار با اوستاخوانی موبد مهربان آفرین از بهر تندرستی دانش‌آموزان، والدین و کادر دبستان دینیاری، نیایش به پیشگاه دادار اورمزد به جا آورده شد. این آیین بامداد شنبه 23 مهرماه 1401 برابر با روز مانتره‌سپند ایزد گاهشماری زرتشتی در گهنبارخانه یزد برگزار شد. از دهش نیک‌ خانواده دانش‌آموز سورنا ناهید، همایون شکری، آناهیتا سورن و جمشید ناهید، پذیرایی لُرک، میوه و صبحانه عدسی فراهم آمد.
گهنبارخانه جایگاهی برای برگزاری آیین داد و دهش است که گونه‌ای از وقف به شمار می‌آید. گهنبارخانه موبدان در کوچه دبستان دینیاری با دیرینگی بیش از صد سال یکی از نامی‌ترین آن‌هاست. والاترین آرمان از برگزاری این آیین‌ها، فرهنگی است به نام فرهنگ همازوری که مهمترین عامل برای پایداری و پویایی یک هازمان به شمار می‌رود. گهنبارها در کنار بار دینی خود، با برگزاری نیایش همگانی، شادی، داد و دهش و مهم‌تر از همه با ایجاد همازوری در هازمان به یکی از ارکان مهم همبستگی هازمان زرتشتی درآمده است. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *