لوگو امرداد
در امرداد 462 چاپ شده است:

ایران به امید پیروز

p02این روزها «پیروز» هفت‌ماهگی‌اش را پشت سر می‌گذارد. از این‌که تنها فرزند از سه فرزند ایران و فیروز از پسِ سختی‌های بسیاری برآمده است و به زندگی‌اش ادامه می‌دهد، شاد و امیدواریم اما این شادی همراه با بیم و هراس‌هایی هم هست، نگرانی از حال‌وروز و آینده‌ی پیروز.
زمانی زیست‌بوم ما جولان‌گاه یوزپلنگان بود. آن‌ها شُکوه طبیعت ایران بودند. اما سالیان بسیاری است که یوزپلنگ آسیایی در آستانه‌ی از میان‌رفتن جای گرفته است.
یازدهم اردیبهشت‌ماه 1401 خورشیدی، از دو یوز «ایران» و «فیروز» در اسارت سه توله‌یوز زاده شد. در روزهای آغازین دو فرزند آن‌ها از میان رفت ولی خوشبختانه پیروز، زنده ماند و نماد امید به زندگی یوزپلنگ ایرانی شد. شاید از این‌روست که دل‌سوزان و کنشگران زیست‌بوم و حیات وحش ایران و گزافه نیست اگر بگوییم همه‌ی ایرانیان نگران پیروز و آینده‌‌اش و گوش به‌زنگ خبرهایی درباره‌ی او هستند.

در همین راستا و در آستانه‌ی 13 آذرماه (روز جهانی یوزپلنگ) با علیرضا شهرداری‌پناه، پرستار پیروز که پدرانه خویشکاری (:وظیفه) نگاه‌داری از او را بر دوش دارد به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا از وضعیت پیروز و یوز ایرانی آگاه شویم.

علیرضا شهرداری‌پناه در آغاز به جمعیت یوزهای ایرانی اشاره کرد و گفت: آمار روشنی از یوزهای در طبیعت ایران در دست نیست. گمان می‌رود نزدیک‌به 20 فرد یوز در طبیعت ایران زندگی می‌کنند و این جمعیت شکننده‌ای برای این جانور است. به‌ویژه آن‌که برپایه‌ی آمار دوربین‌هایی که جمعیت یوزها را پایش می‌کند، شمار یوزهای ماده کمتر از یوزهای نر است.

تنها زیستگاهی که یوزها در آن به‌گونه‌ی طبیعی زندگی و زادآوری می‌کنند پارک ملی توران  و میان‌دشت است. چند فرد یوز هم در یزد دیده شده که هنوز تایید نشده یوز ماده‌ای در میان آن‌ها باشد. با وجود دو یوز نر و یوزی که به‌تازگی دیده شده و جنسیت آن هنوز روشن نیست نمی‌توان به زادآوری یوزهای یزد امید داشت. از این‌رو پارک ملی توران در سمنان را می‌توان تنها زیستگاه زادآور یوزپلنگ‌ها دانست.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ است با عنوان «ایران به امید پیروز» از نگار جمشیدنژاد در گفت‌و‌گو با علیرضا شهرداری‌پناه، سرپرست و پرستار پیروز (یوز ایرانی) درباره‌ی وضعیت پیروز و یوز ایرانی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی دوم (رویداد) شماره‌ی 462 هفته‌نامه‌ی امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 462  از ‌‌دوشنبه، 30 آبان‌ماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  462 هفته‌نامه‌ی امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی امرداد 462

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های امرداد در تهران و شهرستان‌ها

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06