لوگو امرداد

ساختمان انجمن زرتشتیان یزد ثبت ملی شد

انجمن زرتشتیان یزد 3 ساختمان انجمن زرتشتیان یزد یکی از آثار تاریخی استان یزد است که به تازگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پرونده ساختمان فرهنگی تاریخی انجمن زرتشتیان یزد تهیه‌شده از سوی این انجمن، پس از بررسی در کمیته ثبت ملی آثار تاریخیِ وزارتخانه میراث فرهنگی، برای ثبت آن در فهرست آثار ملی ایران رای آورد و 19 اردیبهشت‌ماه 1401 خورشیدی به شماره 33741 در فهرست آثار ملی ثبت شد. محمدرضا فلاحتی رییس اداره میراث فرهنگی شهرستان یزد در گفت‌وگو با امرداد با تایید این خبر بیان داشت: در میان آثاری که اخیراً در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته، ساختمان تاریخی انجمن زرتشتیان یزد در کوی آتشکده یزد است. دیرینگی این ساختمان تاریخی به دوره اول پهلوی می‌رسد.
از 13 یادمان تاریخی استان یزد که در شش‌ماهه‌ی نخست سال 1401 از استان یزد (۵ اثر در یزد و بقیه در شهرستان‌های تفت، بافق، بهاباد، ابرکوه، اشکذر و اردکان) در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است می‌توان به ساختمان انجمن زرتشتیان یزد، خانه مشیری یزد، خانه‌های سلامت و پیری در اردکان و ساختمان آرامگاهی درالحزن در بافق اشاره کرد. استان یزد دارای ۶ اثر ثبت‌شده در فهرست جهانی یونسکو است و تاکنون ۱۹۶۴ اثر فرهنگی و تاریخی آن در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انجمن زرتشتیان یزد 1ساختمان اداری انجمن زرتشتیان یزد، خانه فریدون زرتشتی یکی از بزرگان زرتشتی است که در سال 1368 که این خانه را برای استفاده هیات مدیره و کادر اداری به انجمن زرتشتیان محله یزد واگذار می‌کند. وجه تسمیه اثر هم‌اکنون متاثر از نام کاربری کنونی آن انجمن زرتشتیان یزد است. پیش از آنکه این ساختمان به انجمن واگذار شود مدتی محل زندگی هرمزدیار جمشیدی و مدتی برای برگزاری کلاس‌های دینی زرتشتیان کاربری داشته است. انجمن زرتشتیان یزد در سال 1271 خورشیدی در جایی به نام تالار کیخسروی در محله‌ بنیادگذاری شده است. درگذشته دبستان کیخسروی از دیرین‌ترین آموزشگاه‌های شهر یزد بوده است. دبستان کیخسروی سال 1268 خورشیدی با نیک‌اندیشی ارباب کیخسرو مهربان بنیاد نهاده شد.

انجمن زرتشتیان یزد 2
فرتورها از تارنمای انجمن زرتشتیان یزد است.
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06