لوگو امرداد
سخنرانی دکتر نگار خدادادی در نشست سازمان زنان زرتشتی

راهکارهای رویارویی با پدیده‌ی از دست‌دادن

سازمان زنان زرتشتی تهران در نشست ماه دی با سخنرانی دکتر نگار خدادادی پیرامون «توانمند و آرام در سفر زندگی» میزبان همکیشان بود.

در این نشست دکتر نگار خدادادی متخصص اعصاب و روان، به بررسی «پدیده‌ی از دست دادن» به عنوان یکی از فرودهای زندگی پرداخت. وی با اشاره به مراحل رویارویی با این پدیده، درباره‌ی روش‌های گذر از فرودهای زندگی و کاهش تنش سخن گفت.
زندگی پر از نشیب و فراز است و ما نیاز داریم تا خودمان را برای رویارویی با آن آماده کنیم. یکی از فرودهای زندگی، از دست دادن‌هاست. از دست دادن نزدیکان و دوستان، مهاجرت فرزندان، از دست دادن تندرستی و….. در برخورد با پدیده از دست دادن، انسان دوست دارد که آن را انکار کند. به همین سبب است که بسیاری از ما وقتی بیمار می‌شویم بیماری یا عوارض آن را جدی نمی‌گیریم. پس از گذر از مرحله ناباوری به خشم می‌رسیم. از خودمان می‌پرسیم چرا من باید نزدیکان یا توانمندی‌هایم را از دست بدهم. در این زمان باور داریم که به من ستم شده پس خشمگین می‌شویم. با گذر از مرحله خشم، شروع می‌کنیم به چانه زدن. اگر بیشتر هوایش را داشتم چنین نمی‌شد، اگر پول نذر شاه ورهرام ایزد کنم خوب می‌شوم و…. در مرحله پسین دچار اندوه می‌شویم و گاهی افسردگی رخ می‌دهد که نیازمند درمان است. با رد شدن از این مراحل در آخر به پذیرش خواهیم رسید. دانستن این مراحل به ما کمک می‌کند تا بدانیم در کجای مسیر مدارا با سوگواری (از دست دادن) هستیم و چگونه به خودمان یا نزدیکانمان یاری کنیم تا این مسیر را پشت سر بگذارند و خردمندانه‌تر با این پدیده روبه‌رو شوند. برای کاهش تنش برخاسته از این مسیر روش‌هایی چون آرامسازی عضلانی، تنفس عمیق، خواب و خوراک درست و رفت و آمد با همتایان و دوستان کمک‌کننده خواهد بود. یکی از راه‌های مواجهه با سوگ و اندوه از دست دادن، پیدا کردن باورها و دیدگاه‌های ماست که بر این پدیده اثر می‌گذارند. با بازنگری بر این باورها می‌توانیم در برابر فرودهای زندگی توانمندتر باشیم.

آنچه خواندید چکیده‌ای از سخنان دکتر نگار خدادادی بود که 12 دی‌ماه 1401 در تالار جشنگاه خسروی انجام شد.1 7

2 6

3 7

5 6

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30