لوگو امرداد
در بیست‌وپنجمین دوره‌ی رقابت‌های فوتبال جام کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس:

دست‌یازی عراق به هویت تاریخی خلیج فارس

کشور عراق در اقدامی بی‌شرمانه در بیست‌وپنجمین دوره‌ی رقابت‌های فوتبال جام کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس، از نام ساختگی (:جعلی) «خلیج عر…» در این دوره از رقابت‌ها استفاده کرده است.

1 10

بیست و پنجمین دوره‌ی رقابت‌های فوتبال جام کشورهای حاشیه‌ی خلیج فارس آدینه 16 دی‌ماه 1401 در بصره در جنوب عراق گشایش یافت.

از سوی دیگر شرکت پست عراق نیز به همین مناسبت، تمبرها و کارت‌پستال‌هایی از این جام به دستور هیام الیاسری، وزیر ارتباطات عراق با عنوان ساختگی خلیج عر… چاپ و منتشرکرد.

2 9

شگفت آن‌که  وبسایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا هم در خبری که از حضور جانی اینفانتینو رییس فیفا در مراسم گشایش این جام منتشر کرده از این نام ساختگی استفاده کرده است.

ماجرای بهره‌گیری عراق از به‌کاربردن نام بی‌ریشه و ساختگی خلیج عر… برای خلیج همیشه فارس به همین‌جا پایان نیافت و در همین راستا «مقتدی الصدر»، رهبر جریان صدر عراق که پیش‌تر از جهان سیاست کناره‌گیری کرده بود، در پیامی توئیتری از نام برساخته‌ی «خلیج عر…» استفاده کرد که با واکنش‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌های این کشور روبه‌رو شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سید مقتدی صدر در توئیت خود، می‌نویسد: «میهمانان عرب بزرگوار ما از کشورهای (خلیج عر…)، به شما خوشامد می‌گویم …»؛ و در ادامه از هشتگ «#اهلاً_وسهلاً_بالعرب/خوشامد به عرب‌ها» استفاده می‌کند.

انتشار این توئیت و بهره‌جویی مقتدی صدر از این عبارت ساختگی برای خلیج‌فارس، حتا واکنش کاربران عرب‌زبان فضای مجازی و رسانه‌های عراقی به این موضوع را در پی داشته است. برخی از این کاربران این موضوع را مخالفت با مواضع ایران می‌دانند.

در تازه‌ترین خبرها و به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) و به‌گفته‌ی دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری این کشور، السودانی، نخست‌وزیر عراق هم در بیانیه‌ای رسمی آغاز جام قهرمانی (خلیج عر…) را در ورزشگاه بین‌المللی بصره اعلام کرد.

khalijefars
خلیج فارس

با توجه به فراگیری این اقدام از سوی مسوولان عراقی و نماینده فیفا، گویا چنین به‌گمان می‌رسد که چنان نام‌گذاری‌ای طرحی از پیش‌اندیشیده شده است. با توجه به بازتاب این بازی‌ها در رسانه‌های منطقه، برگزارکنندگان خواسته‌اند نامی ساختگی‌را «جا» بیندازند. ازاین‌رو بایسته است که مسوولان سیاسی و ورزشی ما با پافشاری بیش‌تر و جدیت افزون‌تری به این کار نسنجیده و آشوبگرانه‌ی برگزارکنندگان مسابقات، اعتراض کنند و خواستار عذرخواهی رسمی فیفا شوند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. با درود ، دولت ایران چه کرده ؟ واکنشش در چه حد بوده ؟ شاید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30