لوگو امرداد

آتش سده در شیراز به آسمان سرکشید

زرتشتیان شیراز پسین‌هنگام دوشنبه دهم بهمن‌ماه 1401 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی شیراز گردهم آمدند تا آیین سده را با شکوه‌تر از همیشه برگزار کنند.

پس از اعلام برنامه‌ها از سوی ناهید فلفلی مجری این جشن، نوبت به گات‌هاخوانی گروه سرود جوانان زرتشتی به سرپرستی شبنم پوردهی و تنظیم آهنگ فرشاد عباسیان رسید. سپس سرود ملی ایران پخش شد و باشندگان دست بر روی قلب‌هایشان گذاشتند و پیمانی دوباره با میهن‌شان ایران بستند تا نشان دهند نام ایران را در قلب‌هایشان جاودانه ساخته‌اند. در ادامه، مجری برنامه، پیام شادباش دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی در مجلس را خواند.

با غروب کامل خورشید و تاریک‌شدن آسمان، نوبت به باشکوه‌ترین بخش جشن سده، یعنی آتش‌افروزی رسید، بانوان و دوشیزگان سپیدپوش، لاله به دست موبد رستم خسرویانی را تا تل هیزم‌های برهم انباشته شده، همراهی کردند. باشندگان نیز «هابیرو شاباش» گویان با گام‌های استوار همراه و همگام بودند. لحظه‌هایی بعد شمار بسیاری از باشندگان، گردش سپیدپوشان به دور هیزم‌ها را به نظاره ایستادند و دقایقی سکوت همه جا را فرا گرفت؛ سکوتی که به مرور جای خود را به زمزمه‌‌های دعا و نیایش داد. سرانجام لحظه‌ای که باشندگان انتظارش را می‌کشیدند، فرا رسید و زبانه‌های آتش بزرگ و بزرگ‌تر شدند تا این‌که شعله‌هایی شدند سر به آسمان ساییده؛ دوشیزگان سبزپوش، اسپند به باشندگان پیشکش کردند و همه با هم بر آتش ریختند، تا بویی خوش و وصف‌ناپذیر همه جا را پُر کند. گرمای آتش دقایقی زمستان و سرمای امسال شیراز را از یاد باشندگان برد.

پس از این آیین، با بازگشت باشندگان به تالار روانشاد یزدانی شیراز و پذیرایی شیرینی، خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز همراه با شادباش فرارسیدن جشن ملی سده به باشندگان، از حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و داریوش مهرابی ابنوی مسوول کمیته‌ی ادیان توحیدی استان فارس به پاس باشندگی در این مراسم و پیشکش تعدادی کتاب به کتابخانه انجمن زرتشتیان شیراز سپاسگزاری کرد. برنامه‌ها با اجرای سرود جشن سده با هنرنمایی کودکان (به زبان دری) به سرپرستی ناهید فلفلی براساس نوشته ی ایشان از سر گرفته شد، در ادامه نقالی شاهنامه با هنرمندی دوشیزه اوشتا نیکزاد اجرا شد و پس از آن نوبت به اجرای گروه کر زرتشتیان شیراز رسید تا سروده‌هایی از مهوش نامداریان با موضوع «سده» را به زیبایی اجرا کنند. اجراهایی بی‌مانند که باشندگان را به وجد آورد.

بدین ترتیب جشن سده‌ی امسال نیز با پذیرایی آش و سیروگ به پایان خود رسید. پایانی که نوید فرا رسیدن نوروز پس از 50 شب و 50 روز را دارد. هماهنگ‌کنندگی این جشن بر دوش آرمیتا جمشیدی کلانتری بود.

1 1

2 1
از راست خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس

3 1 4 1 5 1

6 1
ناهید فلفلی مجری برنامه

7 1 8 1 9 1 10 1 11 1 12 1 13 1 14 1 15 1 16 1 17 1 18 1 19 1 20 1 21 1 22 1 23 1

24 1
سخنرانی خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز
25 1
سرود نونهالان به زبان دری

26 1

27 1
نقالی دوشیزه اوشتا نیکزاد

28 1 29 1 30 1 31 1

فرتورها از شهرام پوردهی است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. متن آتش نیایش:
    درود بر تو ای آتش،ای برترین آفریده سزاوار ستایش اهورا مزدا،
    به خشنودی اهورا مزدا،راستی بهترین نیکی است،خرسندی است.خرسندی برای کسی که راستی را برای بهترین راستی بخواهد.بر می گزینم که مزدا پرست زرتشتی باشم و خدایان پنداری را زدوده، تنها به اهورا باور داشته باشم.
    به تو ای آتش! ای پرتو اهورامزدا! خشنودی و ستایش آفریدگار و آفریدگانش برساد.
    افروخته باش در این خانه،پیوسته افروخته باش در این خانه،فروزان باش در این خانه،تا دیر زمان افزاینده باش در این خانه،
    به من ارزانی ده ای آتش،ای پرتو اهورامزدا،آسایش آسان،پناه آسان،آسایش فراوان،فرزانگی،افزونی، شیوایی زبان و هوشیاری روان و پس از آن خرد بزرگ و نیک و بی زیان و پس از آن دلیری مردانه، استواری، هوشیاری و بیداری، فرزندان برومند و کاردان، کشوردار و انجمن آرا، بالنده، نیک کردار، آزادی بخش و جوانمرد، که خانه مرا و ده مرا و شهر مرا و کشور مرا آباد سازند و انجمن برادری کشورها و همبستگی جهانی را فروغ بخشند.
    راستی بهترین نیکی است،خرسندی است،خرسندی برای کسی که راستی را برای بهترین راستی بخواهد.

    1. سپاس ک بازگردان آتش نیایش را ب پارسی گذاشتید. زیبا و پرمعنی. آرامش بخش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09