لوگو امرداد
در امرداد 465 بخوانید:

آرزوی پیوندی سپند برای بانویی ایرانی

p02سنگ‌نبشته‌‌ای با درون‌مایه‌ی «آرزوی ازدواج سپند» از تازه‌ترین نویافته‌های باستانی در کوهستان نقش رستم مرودشت را شاید بتوان از زیباترین یافته‌های باستان‌شناسی برشمرد.

ابوالحسن اتابکی، دانش‌آموخته‌ی زبان‌های باستانی، دکتری تاریخ و مترجم سنگ‌نوشته‌های نویافته در گفت‌و‌گو با امرداد درباره‌ی این سنگ‌نوشته‌ها گفت: نزدیک به دوسال است که سنگ‌نوشته‌ها پیدا، خوانش و پژوهش شده‌اند و از آنجا که چاپ جستارهایی (:مقاله‌) درباره‌ی این یافته‌ها در نشریه‌های علمی-پژوهشی یک تا دوسال به درازا می‌کشد، پس از چاپ جستار، خبر دست‌یابی به سنگ‌نوشته منتشر می‌شود.

وی افزود: سنگ‌نوشته‌ای که در آن از «آرزوی ازدواج سپند برای یک بانوی ایرانی» سخن به‌میان آمده است از دید من و همکارانم با بسیاری از سنگ‌نوشته‌ها متفاوت بود. بیش‌تر سنگ‌نوشته‌ها درباره‌ی پادشاهان است. سنگ‌نوشته‌های گورسپاری (:تدفینی) نیز از یافته‌هایی است که در بخش پایین دیواره‌های نقش رستم و شهر استخر پیدا می‌شوند اما در بلندای کوهستان سنگ‌نوشته‌های دیگرگون مانند اندرزها دیده می‌شود. سنگ‌نوشته‌ی آرزوی ازدواج سپند هم در یکی از بلندترین بخش‌های کوهستان یافته شده است. باتوجه به یافته‌هایی که تاکنون داشته‌ایم برای نخستین‌بار است که یک سنگ‌نوشته با چنین درون‌مایه‌ای به یک بانوی ایرانی پیشکش شده است.

این باستان‌شناس درباره‌ی ارزش این اثر نویافته گفت: از آنجاکه این سنگ‌نوشته برای یک بانوی ایرانی به نگارش درآمده، بازگوکندده‌ی این است که ایرانیان باستان، ارج شایسته و قانون‌های ویژه‌ای برای آزادی زن و حقوق خانواده، قائل بودند. چنانچه در این سنگ‌نوشته نیز ویژگی بسیار شایسته‌ای برای یک بانوی ایرانی به‌کار گرفته شده است. ترجمه‌ی این سنگ‌نوشته که ما برای نخستین‌بار خوانش کردیم، بدین‌گونه است: «ازدوج با خویشاوندان نزدیک، آرزویی (است) برای ایزدماه درخشان (زیبا).

آنچه در بالا آمده است بخشی از گزارشی‌ست با عنوان «آرزوی پیوندی سپند برای بانویی ایرانی» از سپینود جم در گفت‌و‌گو با دکتر ابوالحسن اتابکی درباره‌ی کشف سنگ‌نگاره‌ای تازه در کوهستان نقش رستم که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی دوم  (رویداد) شماره 465 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی چهارصدوشصت‌و‌پنج با عنوان «به نام سپند زمین و زن» از ‌‌دوشنبه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  465 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  465 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09