لوگو امرداد
یادداشت بانو پریرخ خسرویانی

خانه نرگس مکان مناسب برای جاسبز باش نوروزی نیست

1در روز اورمزد و ماه فروردین سه مراسم آیینی، آتش‌افروزی بر روی بام در سپیده‌دم اورمزد و فروردین‌ماه، آیین یشت رپیتون و دیدار از خانواده‌هایی که در سال پیشین درگذشته داشته‌اند (جاسبز باش) انجام می‌شود. جاسبز باش یکی از آیین‌های روز نخست سال نو است. در فرهنگ زرتشتی شیون و مویه پرزور گردانیدن اهریمن است. سوگواری درمیان زرتشتیان آداب وترتیبی ویژه دارد. چرا دیدار از خانواده‌های درگذشتگان (جاسبز باش) را در نخستین روز سال انجام می‌دهیم. دلیل آن امری روانشناختی است که دوست نداریم کسانی که دیگر تن‌شان درمیان ما نیست را از یاد ببریم. و براین باوریم اگر در نخستین روز نوروز با کسانی از وابستگان درگذشته تازه‌روان باشیم آنان را با خود در شادی نوروز سهیم کرده‌ایم. به این سبب جاسبز باش نوروزی نیکو و تازه‌گردانیدن جهان است. جاسبز باش نوروزی که درمکان خانه نرگس تهران برگزارمی‌شود به مکان وسیع‌تر و تالاری بزرگ نیاز دارد. مراجعات مکرر همکیشان برای در اختیارگرفتن مکان مناسب و وسیع‌تر بی‌پاسخ مانده است. انجمن زرتشتیان تهران می‌گوید متولی مناسبت جاسبز باش درگذشتگان تازه‌روان انجمن زرتشتیان تفت و توابع تهران است و تنها درصورت موافقت انجمن تفت و توابع مقیم مرکز، حاضر به همکاری است. باید بدانیم اجرای مراسم‌های دینی و درگذشتگان متولی ندارد و خانواده‌های زرتشتی می‌توانند مراسم‌های دینی و درگذشتگان خود را درهر مکانی که درست می‌دانند انجام دهند. در سال3743 اوستایی (1384خورشیدی) و در سال 3749 اوستایی (1390 خورشیدی) نامه و درخواستی با امضای تعداد زیادی از همکیشان به گردانندگان و دبیرخانه تفت وتوابع تهران داده شد و از برپایی گردهمایی مراسم جاسبز باش نوروزی درخانه نرگس سپاسگزاری شد و درخواست شد همانند سال‌های گذشته برگزارکننده باشند ولی مکان را به شوند کوچکی خانه نرگس به مکان بزرگتری منتقل نمایند. که تاکنون پاسخی داده نشده است.
برآن شدیم تا با رسانه‌ای نمودن باردیگر همکیشان گرامی نظرات خود را در دیدگاه این گزارش بنویسند. به‌ویژه در نوروز امسال که پس از بیماری کرونا این مراسم با حضور همکیشان و در فضای کوچک و بسته خانه نرگس انجام خواهد پذیرفت. همه می‌دانیم بیماری کرونا از شدت خود کاسته ولی ریشه‌کن نشده است. این محدویت جا چه سرانجامی برای تندرستی همکیشان در پیش خواهد داشت؟

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. با توجه به اینکه خیلی از موارد سوم و چهارم و…..در خانه نرگس برگزار می شود.پرسه ها را نیز این مجموعه برگزار کند و مسولیت کامل مراسم فوت شدگان را برعهده بگیرد و بنگاه اقتصادی نباشد، که بسته به درخواست مشتری مراسم های مختلف تولد و…… را برگزار کند.

  2. روزخوش. نوشته ی بانو خسرویانی برمیگردد به سالهای گذشته که گرانی ها شروع شد و خانواده ی درگذشته ها تن به این کار دادند. من شخصا هیچوقت به دلیل ازدحام و شلوغی جمعیت اینکار را برای سر سلامتی انجام نداده ام. و عده ای از اقوام هم بدلیل شلوغی انجا به بازدید و سر سلامتی به درگذشته مان میپرداختند. اون زمان مبلغ خانه ی نرگس نسبت به هزینه درمنزل کمتر بود. اما الان هم منزل گران است و هم خانه ی نرگس. تازه پذیرایی هم در منزل به عهده ی خودمون هست. اما انجمن نسبت به آن بایدفکری بکند. مثل روز دوم که دیدار است و همه یکدیگر را در سالن خسروی میبینند در روز اول هم سالن خسروی برای اینکار یعنی پرسه ی اول سال بصورتی مجانی در اختیار همکیشان قرار بگیرد. یا دیدار و پرسه هردو در روز اول باشد. به نظرم بعضی وقتها زیادی شورش در میاید. به نظرم ۱۹ فروردین روز درگذشتگان جشن فروردینگان در قصر فیروزه و در شهرستانها بهترین زمان برای دیدار یکدیگر و درگذشتگان است. برای بهتر مشخص شدن سال جدید برای تازه روانان پنج روز پنجه خودش گویای جاسبز باد برای تازه درگذشتگان است. و در این روز انجمن میتواند یک همدلی برای خانواده ها مثل دیدار برای تازه روانان انجام دهد. اما چرا اینکار انجام نمیشود نمیدانم. من اصلا به یاد ندارم پنجه آخر سال انجمن کاری انجام دهد. حتی تش بام را هم چند سال پیش در سایت دیده ام. اونم در یزد و شاید شهرستانهایی که به این عمل معتقدند. به نظرم جدیدا پول حرف اول را میزند. پول بده تا انجمن سالن خسروی و یاسالن مارکار را دراختیار همکیشان قرار دهد.خانم خسرویانی عزیز فکر کنم مکان یاد درگذشته گان باید منزل درگذشته یا سرخاک باشد. امیدوارم روح درگذشتگان شاد باشد. این رفتارها از خودمان نشات گرفته پس نباید روح خود را آزرده کنیم. چون درگذشتگانمان برای ما آسایش و آرامش میخواهند. پس باید درست رفتار کنیم. تا قابل قبول درگاه حق باشد. سپاس از شما و دوستان گرامی. پیشاپیش سال ۱۴۰۲ خورشیدی را به همه دوستان و عزیزان شادباش میگویم.‌شاد و تندرست باشید. 🙏🍀❤

  3. مجدد روز خوش. در هندوستان پارسیان در آخرسالشان و قبل از عید نوروزشان در معبدشان میزهایی برای تازه روانان برپا مبکنند که به نظرم کار قشنگ و پر از یاد و خاطره برای تازه روانان میباشد. گلدانهای فراوان با شاخه های گل و زیر آن گلدان نام تازه روان ذکر شده و شاید عکس درگذشته و موبدان هم اوستاخوانی میکنند. خلاصه هیچ کدام از میزها نه سفره هست و نه خوراکی. فقط یاد و واج اوستا میباشد. شاید در عکسها ملاحظه کرده باشید. حتما میدانید که درگذشتگان پارسی همگی یکجا و در دخمه میباشند. یعنی مثل ایران هر فرد یک قبر ندارد. همه باهم میباشند. در هرصورت ما که روش به خاک سپاری را اجرا میکنیم. پس دل گرم هستیم و میتوانیم به دیدار درگذشته مان برویم. اما برای یاد آن عزیزان گلدان گل و واج اوستا بهترین و قشنگترین یاد میباشد. قرار نیست کسی به ما نشان دهد که یاد درگذشته ی عزیزمان است بلکه باید آرامش قلبی داشته باشیم و عزیز از دست رفته مان را خودمون یاد کنیم.‌حال کسی خواست بیاید و تو را هم در آدریان ببیند و یاد کند.‌ روح درگذشتگان همه شاد باشد. یک بوی خوش و اوستا خوانی برای درگذشته کافی است. لطفا دکه باز کردن را رواج ندهید. بگذارید خودمان آرامش روحی داشته باشیم. شاد و تندرست باشید.🙏🍀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06