تصاویر از برگزاری ششمین چَهره گهنبار در نصرت‌آباد

انجمن زرتشتیان نصرت‌آباد آیین گهنبار پایان سال را به یاد هماروانان با همازوری همکیشان برگزار کرد.

آیین آفرینگان‌خوانی گهنبار چهره همس پت میدیم گاه را روز سپنتمد و ماه گاتابیو گاهشمار زرتشتی برابر با شنبه 27 اسفندماه 1401 خورشیدی در درمهر نصرت‌آباد برگزار شد. آیین اوستاخوانی گهنبار را موبد پرویز مالی به‌جا آورد.
زرتشتیان گهنبار هَمَس‌پَت میدیم گاه را روزهای اهنود تا وهیشتوایش از ماه گاتابیو در گاهشمار زرتشتی برابر با 25 تا 29 اسفندماه خورشیدی برگزار می‌کنند. ششمین و واپسین گهنبار سال، چَهره‌ی هَمَس‌پَت میدیم گاه، به گهنبار پنجه یا پنجی نامور است. واژه‌ی هَمَس‌پَت میدیم برابر شدن روز و شب معنی می‌دهد. این جشن در پنج روز پایانی هر سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ای دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند، به همین دلیل به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. به باور زرتشتیان، زمان گهنبار همس‌پت‌میدیم‌گاه هنگام آفریده شدن انسان از سوی خداوند و پایان مرحله‌ی آفرینش است.

فرتورها رسیده است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *