لوگو امرداد
در امرداد 466 می‌خوانید:

کار علمی دکتر یگانگی شگفت‌آور است

Captureزمانی که شــادروان اســفندیار یگانگی دانشجوی دانشــگاه کلمبیای آمریکا بود و دانش اقتصاد می‌آموخت، پایان‌نامه‌ی خود را درباره‌ی دگرگونی‌های پولی ایران در سال‌های پایانی دوره‌ی قاجار و آغاز دوره‌ی پهلوی ارایــه کرد. کار او به نوشتن کتاب بسیار مهم و باارزشی انجامید که اکنون پس از گذشــت ســال‌های فراوان، به دستیاری دکتر احمد میدری، اقتصاددان و پژوهشگر، به فارسی برگردان شده است.
میدری، آن‌گونه که در پیشــگفتار برگردان خود نوشــته اســت، کتاب یگانگی را هنوز هم برای شناخت سازوکارهای اقتصاد ایران سودمند می‌داند. این کتاب، با نام «تحوالت پولی و مالی ایران از 1875 تا 1932»، از ســوی نشر دنیای اقتصاد در ســال 1400 چاپ و پخش شده است. گفت‌وگــوی کوتاه بــا آقای میدری درباره‌ی این کتاب را پیش رو دارید.
– چگونــه این کتــاب را برگزیدید؟ انگیزه‌ی شما و بایســتگی برگردان (:ترجمه) کتاب «تحوالت پولی و مالی ایران»، پس از گذر ســالیان بسیار از چاپ کتاب، چه بود؟
– کتاب «تحــوالت پولی و مالی ایران از 1875 تا 1932» رساله‌ی دکتری شادروان اسفندیار بهرام یگانگی در آمریکا (دانشگاه کلمبیا) است که در سال 1934 در نیویورک به چاپ رسید. نزدیک به 90 سال از نگارش این کتاب می‌گذرد و این پرسش پیش روی خواننده است که چرا پس از این همه سال برگردان کتاب او می‌تواند سودمند باشد؟ تا آنجا که می‌دانم این کتاب نخستین کتاب کلاســیک دانش اقتصاد ایران است. خواســت (:منظور) من از کتاب کلاســیک دانش اقتصاد، کتابی است که برای آزمودن یک فرضیه‌ی ویژه‌ی علمی نگاشته شده است. یگانگی برای نخستین‌بار با روش پذیرفته‌شده‌ی دانش اقتصاد، فرضیه‌ی خــود را می‌آ‌‌زماید و برای این آزمایش داده‌های سری زمانی قیمت‌ها، صادرات و واردات و ارزش پول داخلی به خارجی را گردآوری کرده است. هیچ کتاب دیگری را نمی‌شناسم که این داده‌ها را در دوره‌ی زمانی 60 ســاله‌ی پایانی قاجار و سال‌های نخست دوره‌ی پهلوی گردآوری کرده باشد. …
در ادامه‌‌ی نوشتار، سخنان دکتر میدری را درباره‌ی دیگر ویژگی برجســته‌ی این کتاب، اثر سیاســت‌های پولی و مالی دوره‌ی قاجار بر تــراز بین‌المللی و افت‌وخیزهای ارزش پول ایران، و دگرگونی الگوی اقتصاد، می‌خوانید. …

آنچه در بالا آمده، بخشی از نوشتار با عنوان «کار علمی دکتر یگانگی شگفت‌آور است»، به قلم نگار جمشیدنژاد، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) هفته‌نامه‌ی شماره 466 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 466، همراه با 64 رویه ویژه‌نامه‌ی نوروزی (1402) به بهای 45 هزار تومان، از ‌‌دوشنبه، 22 اسفندماه 1401 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  466 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  466 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-25