لوگو امرداد

اسفندیار مرادیان، کنشگر فرهنگی درگذشت

photo 2023 04 04 00اسفندیار مرادیان، پیشکسوت فرهنگی با پیشینه‌ی سرپرستی موسسات خیریه مارکار یزد 14 فروردین‌ماه 1402 خورشیدی، به روز گوش ایزد گاهشماری زرتشتی دیده از هستی فروبست.

آیین خاکسپاری ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ خورشیدی ساعت ۱۴:۳۰ در آرامگاه قصرفیروزه برگزار می‌شود. اتوبوس رفت‌وبرگشت مهیا است و ساعت ۱۳ از آدریان تهران، خیابان میرزا کوچک خان حرکت می‌کند.
آیین سوم و چهارم درگذشته در خانه نرگس برگزار می‌شود. آیین پرسه با انجمن زرتشتیان تهران هماهنگ خواهد شد.
روانشاد اسفندیار مرادیان در روز یکم آذرماه ۱۳۱۵ خورشیدی از پدری به‌نام بهمن و مادری به‌نام وهبیز در نرسی‌آباد حومه یزد چشم به جهان گشود. از مهر ۱۳۲۲ در دبستان مارکار و سپس دبیرستان مارکار و ایرانشهر یزد به تحصیل پرداخت. پس ازگذراندن خدمت سربازی در تهران، به یزد بازگشت و از آنجا که به شغل معلمی علاقمند بود در دبستان و دبیرستان دخترانه و پسرانه مارکار مشغول به تدریس شد. در سال ۱۳۴۲ به تربیت معلم اصفهان معرفی و پس از پایان تحصیل به‌گونه‌ی رسمی در آموزش و پرورش یزد، به تدریس در دبستان‌های اردکان، گردفرامرز و نعیم‌آباد یزد مشغول شد. پس از دریافت مدرک فوق‌دیپلم زبان انگلیسی از دانش‌سرای راهنمایی یزد، به‌عنوان دبیر زبان و مسوول دفتر در دبیرستان ایرانشهر به مدت ۱۰ سال خدمت کرد و پس از آن ریاست مدرسه راهنمایی مارکار را تا سال ۱۳۶۰ عهده‌دار بود و از آن زمان به بعد به‌عنوان دبیر انگلیسی در راهنمایی مارکار فعالیت داشت که در سال ۱۳۶۶ خورشیدی برای مدیریت آموزشگاه دینیاری یزد انتخاب و تا سال ۱۳۷۳که بازنشسته شد در آنجا مشغول به کار بود. در سال ۱۳۴۸ با دولت دینیاریان پیوند همسری بست و دارای سه فرزند به نام‌های مهشید، بهمن و گردآفرید هستند.
روانشاد اسفندیار مرادیان افزون‌بر خدمت در آموزش و پرورش یزد از سال ۱۳۳۸ خورشیدی تا سال ۱۳۸۵ سرپرست موسسات خیریه مارکار یزد بوده و مدیریت و اداره و حسابداری پرورشگاه و پذیرشگاه مارکار را به‌گونه‌ی افتخاری بر دوش داشت. ار سال۱۳۵۳ تا آغاز سال ۱۳۸۸ عضویت و حسابدار انجمن زرتشتیان نرسی‌آباد و دو دوره سمت دبیری انجمن مرکزی زرتشتیان یزد را بر دوش داشت. از ایشان می‌توان به عنوان روایتگر تاریخ شفاهی زرتشتیان نیز نام برد. دستی به قلم داشت و نوشتارهایی درباره‌ی آموزشگاه‌های یزد، زیارتگاه‌ها و محله‌های زرتشتی‌نشین یزد از وی به یادگار است.
از روانشاد اسفندیار مرادیان یاد می‌شود، در مدت ۳۵ سال خدمت در آموزش و پرورش و سایر موسسات و انجمن‌ها تا آنجا که توانست به این نصیحت روانشاد میرزا سروش لهراسب عمل کرده که گفته بودند هر کجا می‌روی و هر کاری انتخاب می‌کنی به شیوه‌ای رفتار کن که وقتی از آن کار و سمت رفتی بگویند «حیف شد که رفت» و نگویند «خوب شد که رفت».
«امرداد» درگذشت آن انوشه‌روان را به همسر و فرزندان آرامش‌باد گفته، شکیبایی و دیرزیوی را از اهورای هروسپ‌توان خواستار است. روانش به جای نیکان و نیک کرداران باد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

9 پاسخ

  1. بی نهایت از شنیدن این خبر ناراحت شدم. آقای مرادیان یکی از آگاه ترین، داناترین، روشن فکرترین، مهربان ترین و دلسوزترین افراد جامعه زرتشتی بودند. من و خانواده در سفرهای خود به شهر زیبای یزد همیشه از معاشرت با این بزرگمرد لذت میبردیم. به ویژه زمانی که روانشاد مادربزرگم که خود دبیر بودند از خاطراتشان در مدرسه های زرتشتی کرمان و آقای مرادیان از مدارس یزد میگفتند، روحشان شاد و بهشت برین جایگاهشان باد.
    برای خانواده مرادیان به ویژه مهشید خانم، گردآفرید خانم و دکتر بهمن گرامی آرامش بسیار آرزومندیم.

  2. به خانواده ی آقای اسفندیارمرادیان تسلیت گفته .روحشان شاد باشد. همیشه اکثر اوقات در امرداد حضور داشتند و سه طبقه پله را بالا میرفته تا با بچه های امرداد دیداری تازه نماید و نوشتاری را در اختیار امرداد قرار دهد. زندگی با شیرینی های خود تلخی هایی نیز دارد اما یاد این بزرگان همیشه برای همه تازه است. روحش شاد و یادش گرامی.🙏🍀

  3. روح عزیزشان شاد و بهشتی روان باد .انسانی فرهیخته و همچنین مهربان بودند و در ذهنها یادشان از نیکی باقی خواهد ماند .

  4. روحشون شاد باشه تسلیت به خانواده محترمشون این افتخار رو داشتم که در دوران دبستان شاگرد ایشون باشم واقعا دلسوزوبلد کار بودن

  5. روحش شاد بهشت برین جایگاهش در دوران راهنمایی شاگردشون بودم وحتی رئیس خیریه پرورشگاه مارکار که بود شاگردش بودم که یکی افتخارات اینجانب است…

  6. از خبر درگذشت روانشاد اسفندیار مرادیان غمگین شدم. در سال هایی که فرزندان ما به دبستان دییناری می رفتند از صحبت های پرمهر و محبت و آگاهی دهنده ایشان برخوردار می شدیم. او آموزگار و مدیری بود که با مهر و دانش تدریس و کار می کرد. سال ها بعد هم باز این خوشبختی را داشتم که از گفتارهای ایشان بهره مند میشدم. به خانواده گرامی آن درگذشته به ویژه دوست فرهیخته گرامی، دکتر بهمن مرادیان، آرامش باد می گویم و برای همه آنان تندرستی و دیرزیوی آرزو دارم. روان درگذشته، اسفندیار مرادیان، آمرزیده باد و یادشان همواره گرامی باد.

  7. روانش شاد و گروسمان نشین باد. بزرگوار به راستی مرد فرهنگ بود افتاده و دانا. به همسر و فرزندانش به ویژه بهمن آرامش باد میگویم.

  8. گروسمان نشین است ، یاد و خاطره نیکش گرامی باد . شوربختانه جامعه زرتشتی یکی دیگر از مددکاران خود را از دست داد .ارامش باد به خانواده پیوسته و وابسته زنده یاد

  9. آقای مرادیان مردی نیک و بسیار دوست داشتنی بودن پای صحبتشون که می‌نشستیم از شیرینی یادگویه هاشون گذشت زمان را حس نمی‌کردیم. یادشون به نیکی در یادهاست بهشت برین جایگاهشون باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30