لوگو امرداد
همراه با باشندگی موبد خدامراد گنجی

برگزاری جشن فروردینگان در شیراز

جشن فروردینگان (فُرودُگ) شنبه 19 فروردین ماه و از ساعت 15 با باشندگی پرشور زرتشتیان شیراز در فضای باز آرامگاه زرتشتیان این شهر با حال و هوایی وصف ناشدنی آغاز شد.
مقابل در آرامگاه تا صدها متر آن‌سوتر ماشین‌های بسیاری پارک شده بود، با ورود به آرامگاه، بوی خوش اسپند و کندر فضا را عطرآگین کرده بود، پله‌ها را یکی‌یکی گذر می‌کردی تا به محلی برسی که سفره‌ی جشن بر روی میزی پهن شده بود و صدای احوال‌پرسی و دیدوبازدید و خدامرزی‌دادن برای درگذشتگان به گوش می‌رسید. بر روی سفره میوه‌های فصلی رنگارنگی را می‌دیدی که در کنار خوراک‌های سنتی زرتشتیان همچون کماچ و سیروگ، حلواهای سفید و زرد و قهوه‌ای جاخوش کرده بودند. هرکدام را کسی نذر کرده بود، نذرهایی که ساده بودند اما خوش‌رنگ و خوش‌مزه و در پایان مراسم هركس، با خوردن اين خوراكي‌ها، يادي از درگذشتگان كرده و خدابيامرزي مي‌داد. در حالی که نسیم بهاری، بوی بهارنارنج را در هوا پراکنده بود، آوای اوستای موبد خدامراد گنجی و موبد رستم خسرویانی در فضا طنین‌انداز شد. حال‌وهوایی که قابل توصیف نیست. پس از پایان اوستاخوانی به ترتیب موبد رستم خسرویانی، موبد خدامراد گنجی و در نهایت خسرو قدس فرنشین انجمن زرشتشتیان شیراز به سخنرانی پرداختند.
جشن فروردینگان یکی از جشن‌های دوازده‌گانه‌ی هر سال است. نام دیگر این جشن فُرودُگ (Froodog) است. بنابر گاه‌شمار زرتشتی در روز فروردین از ماه فروردین برابر با 19 فروردین در گاهشمار رسمی کشور فرودگ جشن گرفته می‌شود. این روز ویژه‌ی فروهر درگذشتکان و نیاکان است، از این‌رو زرتشتیان، برای شادی روان و فَروَهر درگذشتگان خود، به آرامگاه‌ها می‌روند و برای شادی روان آنان دست به نیایش برمی‌دارند. جشن و آیینی که امسال نیز بار دیگر با شور و حال و هوای همیشگی‌اش برگزار شد.

1 9 2 8 3 7 4 7 5 7 6 8 7 5 8 5 9 4 10 4 11 3 12 3 13 3 14 3 15 3

16 3 17 3 18 2

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

3 پاسخ

  1. دورود فراوان بر امرداد و بر شهرام گرانمرد گرامی با این گزارش پر جانش

  2. درود برشما و باشندگان جشن که آیین سپند نیاکان را ارج می نهید .راه در جهان یکیست و آن راه راستی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06