لوگو امرداد
در امرداد 467 بخوانید:

رفتاردرمانی با شاهنامه!

p04انتشار جُستاری علمی با عنوان «تاثیر شاهنامه‌خوانی بر پرخاشگری، مهارت اجتماعی و هویت ملی نوجوانان»، بار دیگر یادآور این نکته بود که شاهنامه کتابی زنده، پویا و به‌کارآمدنی برای امروز ماست، نه متنی بازمانده از سده‌های دیرینه‌ی تاریخی و به دور از کارکردهای اجتماعی کنونی.

آن جستار دانشگاهی، پروژه‌ی کارشناسی رشته‌ی روان‌شناسی شیرین نصیری‌زاده، با همکاری دانشجوی ارشد روان‌شناسی تربیتی، معصومه مومنی‌مفرد است. در گفت‌وگوی کوتاهی که با نصیری‌زاده انجام داده‌ایم و در پایان این نوشته آمده است، درباره‌ی چندوچون کار و برآیند پژوهش آن‌ دو آگاهی‌هایی به دست داده شده است.

– دوست داریم از زبان شما بشنویم گزارش کوتاهی از آن‌چه در پژوهش میدانی خود به آن دست یافته‌اید و راهی که پیموده‌اید.
– پژوهش ِ کارشناسی من بود، در سال 1397. دیده بودم توجه به شاهنامه‌خوانی در میان خانواده‌ها کم‌رنگ شده و می‌خواستم بدانم که اگر داستان‌های شاهنامه را برای بچه‌ها بخوانیم آیا تاثیری روی آن‌ها دارد و داستان‌ها را دوست خواهند داشت، یا نه؟ نتیجه‌ی دیگری که می‌خواستم بگیرم این بود که آیا شاهنامه‌خوانی در افزایش حس هویت ملی کودکان نقش دارد؟ این هم از آن نمونه‌هایی است که باز در میان ما پُررنگ نیست. در حالی که می‌توان هویت ملی بچه‌ها را با شاهنامه‌خوانی افزایش داد. هرچند نمی‌دانم آموزش‌وپرورش تا چه اندازه به انجام چنین کاری روی خوش نشان می‌دهد و اجازه می‌دهد که شاهنامه‌خوانی را به آموزش‌گاه‌ها و مدرسه‌ها ببریم …

– از پژوهش شما برمی‌آید که خواندن داستان‌های شاهنامه در کاهش پرخاشگری دختران  پیش‌فعال و افزایش مهارت‌های اجتماعی آن‌ها اثر مثبتی داشته است.
– بستگی داشت روی کدام داستان شاهنامه دست بگذاریم  و بخواهیم کدام پیام این کتاب را برای بچه‌ها بگوییم. می‌دانیم که شاهنامه تنها داستان جنگ و نبردها نیست. از سوی دیگر نقش دختران و بانوان در شاهنامه بسیار است و بارها به آن اشاره شده است. این برای بچه‌ها خوشایند بود و ما هم همین بخش‌های شاهنامه را برای‌شان می‌خواندیم. بچه‌ها از این که می‌دیدند قهرمانی ایرانی یک دختر بوده است، شگفت‌زده می‌شدند و این را دوست داشتند و می‌دیدیم حس خوبی به آن‌ها می‌دهد. در حالی که برخی شاهنامه را تنها از این دید نگاه می‌کنند که گزارش جنگ‌هاست و جنبه‌های دیگر آن را نادیده می‌گیرند.

آنچه در بالا آمده است بخشی از گفت‌گو‌یی‌ست از شهداد حیدری با شیرین نصیری‌زاده، دانش‌آموخته‌‌ی رشته‌ی روانشناسی، باعنوان «رفتاردرمانی با شاهنامه!» که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی چهارم (شاهنامه) امرداد شماره‌ی  467 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی  467  از ‌‌دوشنبه، 28 فروردین‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  467 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  467  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04