لوگو امرداد
در امرداد 467 بخوانید:

خویشکاری ما برای شاخاب پارس چیست؟!

p08نزدیک به پانصدهزار سال است که در جنوب ایران، آبراهه‌ای پدید آمده است که به گواهی تاریخ، نام آن شاخاب پارس یا خلیج فارس بوده و است. از سنگ‌نبشته‌ی داریوش بزرگ بر پهنه‌ی کوه بیستون گرفته تا نقشه‌های کهن همگی نام پارس را بر دریایی که درباره‌ی آن سخن خواهیم گفت، آورده‌اند. تنها از دهه‌ی 1960 ترسایی (: میلادی)‌ است که اندیشه‌های پان‌عربی با شوراندن جمال عبدالناصر نام دروغین دیگری بر سر زبان‌ها انداخته‌اند.

بدخواهان و دروغ‌گستران همواره برکارند و می‌کوشند راستی را به کژی بکشانند و وارونه در برابر چشم مردمان به نمایش بگذارند، بر فرزندان ایران بایسته است که تا می‌توانیم با دانش و آگاهی به مبارزه برخیزیم و خیال خام آنان را پوچ گردانیم.

یکی از راه‌هایی که به یاری آن می‌توانیم نام درست این دریا را بر زبان و اندیشه‌ی جهانیان بنشانیم، گسترش گردشگری پایدار در کرانه‌های دریای پارس است. کارشناسان، گردشگری پایدار را یکی از ارزشمندترین راه‌های استوارسازی فرمانروایی ملی بر این آبراهه‌ی تنش‌آلود می‌دانند. هنگامی که از کرانه‌های دریای پارس سخن گفته می‌شود، خواست و آرمان ما استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و آبخوست‌های (: جزیره‌های) زیر فرمان ایران هستند. آبخوست‌های بوموسا، تنب بزرگ، تنب کوچک، قشم، کیش، لاوان، هنگام، لارک، هرمز، هندرابی، سیری، فرور بزرگ (پلور)، فارسی، خارگ، شیف، مینو، نگین، صدرا، فارور، فارور کوچک که در آن‌ها بخشی از ملت ایران زندگی می‌کنند و آبخوست‌های دیگری که هیچ کس در آن‌ها زندگی نمی‌کند، مانند شیدور، شیخ اندرآبی، امام حسن، فرورگان (فرور کوچک)، عباسک، ام‌الکرم، نخیلو، خارگو، جبرین (تهمادون)، ام‌سیله (خان)، گرم، بونه، دارا، قبر ناخدا، خرو، حاجی حسین، مولیات، سه‌دندون، مُطاف، مَرغی، میر مهنا، صدف، چراغی، جزایر ناز نامدارتر هستند، به این‌ها آبخوست‌هایی که بر سر فرمانروایی آن‌ها با کشورهای همسایه درگیر هستیم نیز می‌توان افزود مانند آریایی، زرکوه و …

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری است با عنوان «خویشکاری ما برای شاخاب پارس چیست؟!» به بهانه‌ی روز ملی خلیج فارس به خامه‌ی بابک سلامتی که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هشتم (هشتی) امرداد شماره‌ی 467 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 467  از ‌‌دوشنبه، 28 فروردین‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  467 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  467  امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04