لوگو امرداد

آیین واج‌یشت در آتشکده تهران برگزار می‌شود

0 2 1آیین واج‌یشت گهنبار چهره میدیوزرم گاه، بامداد یک‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در آتشکده تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش انجمن موبدان تهران، آیین یسناخوانی نخستین واج‌یشت سال 1402 را از نیمه‌شب موبدان یسناخوان پدرام سروش‌پور و مهراب وحیدی در یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی تهران به‌جا می‌آورند. آیین گهنبارخوانی با همراهی همکیشان از ساعت 6 بامداد آغاز می‌شود.

آیین گهنبار بنامگانه روانشادان فرخ بهمنی و برادرانش رشید شاهرخ جمشید فرزندان روانشادان رستم اسفندیار و گلچهر ایرانی (بهمنی) و روانشادان بهمن مهربان کیان‌پور یزدی و خدارحم مهربان مهابادی برگزار می‌شود. پذیرایی صبحانه به کوشش مهین‌بانو کیان‌پور یزدی بنامگانه همسرشان روانشاد فرخ بهمنی فراهم آمده است.

گفتنی است میدیوزرم گاه که ان را میان بهار معنی می کنند، نخستین دوره گاهنبار در طول سال است و از دهم تا چهاردهم اردیبهشت ماه خورشیدی برابر با روزهای خور ایزد تا دی بمهر و اردیبهشت ماه گاهشمار زرتشتی برگزار می شود.

واج‌‌یشت گهنبار یکی از کهن‌ترین آیین‌‌های زرتشتی است که در شهرهای زرتشتی‌نشین به تایید انجمن موبدان برگزار می‌شود. موبدان در سپیده دم، پیش از آغاز هر چهره گهنبار، در مکان سپندینه یشت‌خانه‌ی آتشکده‌ی ورهرام، به یسناخوانی می‌‌پردازند.
گهنبار میدیوزرم گاه از روز خور تا دی‌به‌مهر از ماه اردیبهشت در گاهشمار زرتشتی برابر با 10 تا 14 اردیبهشت در سالنمای خورشیدی و در میانه‌ی بهار برگزار می‌شود. در باور سنتی زرتشتیان این چهره از گهنبار هنگام آفرینش آسمان از سوی پروردگار است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05