لوگو امرداد

نمایش مستند دبستان پارسی؛ داستان یک‌سده مدارس نوین در یزد

photo 2023 07 07 01 28 20مستند «دبستان پارسی» ساخته‌ی حسن نقاشی، بازگوکننده‌ی نقش زرتشتیان در پایه‌گذاری مدارس نوین، دوشنبه 19 تیرماه در سالن حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند به روی پرده‌‌ی نمایش می‌رود.
دوستداران آشنایی با هویت و فرهنگ ایرانی، مستند بلند «دبستان پارسی» را دوشنبه 19 تیرماه 1402 از ساعت 16 در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به نشانی: تهران، خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی (پالیزی)، شماره 15، به تماشا بنشینید. مستند دبستان پارسی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسن نقاشی در سال 1400 ساخته شد.
حسن نقاشی، نویسنده پژوهشگر، فیلم‌ساز نامدار یزدی، که ساخت مستندهای ارزشمندی درباره‌ی چهره‌های نامدار زرتشتی و زرتشتیان یزد در کارنامه‌ی هنری خود دارد، در این مستند بلند در 64 دقیقه داستان یک‌سده (۱۲۵۷ تا ۱۳۵۷) پایه‌گذاری مدارس نوین در ایران را بررسی می‌کند. دبستان و دبیرستان کیخسروی، از نخستین مدارس ایران، محور اصلی مستند «دبستان پارسی» است. فیلم بر دو نیمه استوار است نیمه‌ی نخست روزگار قاجار با محوریت دبستان کیخسروی و خرمشاه یزد و نیمه‌ی دوم مجموعه‌ی مارکار را به تصویر کشیده است. این فیلم به کوشش زرتشتیان ایران در بنیان‌گذاری مدرسه‌های نوین از روزگار ناصرالدین سلطان قاجار می‌پردازد. «دبستان پارسی» بازگوکننده‌ی تلاش زرتشتیان در آموزش کودکان کویر است. بخشی از مستند خاطرات استاد ماستر خدابخش، از انديشمندان و دانشمندان بزرگ ایرانی، کنشگر فرهنگی زرتشتی را بازگو می‌کند. نیک‌اندیشی از جان خود بگذرد تا مدرسه‌ای ساخته شود از خرج کردن سرمایه‌های شخصی خود نیز فروگذاری نکرد که به بچه‌های یزد که فرزندان کویر هستند آگاهی‌رسانی کند. داستان زندگی ماستر خدابخش برای حسن نقاشی جالب بود و انگیزه‌‌ی ساخت مستند شد. این مستند برای نخستین‌بار در جشنواره حقیقت 1400 به نمایش در آمد و به عنوان بهترین مستند بخش ملی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت دو جایزه مهم یعنی «بهترین کارگردانی» در بخش مسابقه ملی و «بهترین پژوهش و گفتار متن» (نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی، گوینده: هادی اسفندیاری) را از آنِ خود کرد.
عوامل تولید مستند «دبستان پارسی» عبارتند از نویسنده، پژوهشگر، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: حسن نقاشی، فیلمبرداران: صادق سوری و صادق میرپویا، صدابرداران: مهدی حاج‌زینلی و محسن عسگری‌زاده، صداگذار: مینا مشهدی‌مهدی، مدیر تولید: کامران فرضی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14