لوگو امرداد

درخشش دبستان پارسی در جشنواره سینما حقیقت

naghashi00مستند «دبستان پارسی» به کارگردانی حسن نقاشی با موضوع نقش زرتشتیان در پایه‌گذاری  مدارس نوین، بهترین مستند بخش ملی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت  شد.

حسن نقاشی، کارگردان و مستندساز، ساخت مستندهای ارزشمندی درباره‌ی چهره‌های نامدار زرتشتی و زرتشتیان یزد را در کارنامه‌ی هنری خود دارد. در مستند «دبستان پارسی» به دبستان‌های یزد پرداخته است که به‌دستِ پارسیان ساخته شده‌اند. او از تازه‌ترین مستندش، در پانزدهمین جشنواره فیلم مستند رونمایی کرد و مورد توجه مخاطبان، منتقدان سینمایی و داوران جشنواره قرار گرفت. سرانجام در پایان جشنواره فیلم مستند، «دبستان پارسی» دو جایزه مهم یعنی «بهترین کارگردانی» در بخش مسابقه ملی و «بهترین پژوهش و گفتار متن» (نویسنده گفتار متن: حسن نقاشی گوینده: هادی اسفندیاری) را از آنِ خود کرد.

حسن نقاشی، نویسنده پژوهشگر، فیلم‌ساز نامدار یزدی، در این مستند بلند در ۶۰ دقیقه داستان پایه‌گذاری مدارس نوین در ایران را در مدت یک‌سده (۱۲۵۷ تا ۱۳۵۷) بررسی می‌کند. دبستان و دبیرستان کیخسروی، از نخستین مدارس ایران، محور اصلی مستند «دبستان پارسی» است. فیلم بر دو نیمه استوار است نیمه‌ی نخست روزگار قاجار با محوریت دبستان کیخسروی و خرمشاه یزد و نیمه‌ی دوم  مجموعه‌ی مارکار را به تصویر کشیده است. این فیلم به کوشش زرتشتیان ایران در بنیان‌گذاری مدرسه‌های نوین از روزگار ناصرالدین سلطان قاجار تا زمان کنونی می‌پردازد. «دبستان پارسی» بازگوکننده‌ی تلاش زرتشتیان در آموزش کودکان کویر است.

تولید «دبستان پارسی» ۴ سال به درازا کشید. کارگردان کوشیده تا از تصاویری دیده نشده برای بیان موضوع بهره بجوید و پژوهشی کامل برای فیلم داشته باشد. ۴ سال زمان برد تا این مستندساز از کسانی که آلبوم‌های شخصی داشتند یا عکس‌های خود را وقف کرده بودند یا اینکه آلبوم‌‎های شیشه‌ای داشتند، ۲۰۰ فریم عکس گردآوری کند. عکس‌هایی که برخی از آن‌ها به شدت آسیب دیده بودند اما بهترین سند از کسانی به دست آمد که قرار بود درباره‌ی آن‌ها به گفت‌وگو بپردازد.

عوامل تولید مستند «دبستان پارسی» عبارتند از نویسنده، پژوهشگر، کارگردان، تدوینگر و تهیه‌کننده: حسن نقاشی، فیلمبرداران: صادق سوری و صادق میرپویا، صدابرداران: مهدی حاج‌زینلی و محسن عسگری‌زاده، صداگذار: مینا مشهدی‌مهدی، مدیر تولید: کامران فرضی، تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند تجربی.

گفت‌وگوی ویژه با حسن نقاشی را در شماره 450 «هفته‌نامه امرداد» بخوانید.

پارسی

مستنددبستانپارسی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

  1. در سینماها هم ب نمایش درمیاد؟ چه زمانی نمایش خواهد داشت؟ دست‌کم یکی از سینماهای شهرمان را می‌دانم ک یکی از سالن هایش برای نمایش فیلم های تجربی است البته در یک یا دو روز از هفته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07