لوگو امرداد

بررسی کم‌شنوایی در نشست کارشناسی سازمان زنان زرتشتی

سازمان زنان زرتشتی تهران نخستین دوشنبه امردادماه با سخنرانی کارشناسی فرین گشتاسبی‌اردکانی درباره‌ی پیشگیری از کم‌شنوایی میزبان همکیشان بود.
نشست ماهیانه سازمان زنان زرتشتی با نیایش و اوستا‌خوانی آغاز شد. سخنران این برنامه، فرین گشتاسبی‌اردکانی، کارشناس شنوایی‌سنجی، پیرامون کم‌شنوایی، پیشگیری و درمان آن نکاتی کاربردی را بیان داشت. وی عفونت گوش، پارگی پرده گوش، ضربه به دو طرف سر، در معرض صدای بلند و آزاردهنده قرار گرفتن، مصرف داروها و حتا زیاد شدن جرم گوش را از مهمترین عوامل بیماری‌های مختلف گوش برشمرد که آسیب‌هایی به شنوایی می‌زند، از جمله می‌تواند سبب کم‌شنوایی شود که با ارزیابی ادیومتریک و تست‌های گفتاری مشخص می‌شود، چه میزان و کدام ناحیه (گوش میانی‌، داخلی یا خارجی) آسیب دیده است.
در بخش دیگر سخن از انواع سمعک‌ها (سمعک‌های پشت گوشی و سمعک‌های داخل گوشی ) نام برد و گفت بهترین سمعک‌ها دو گوشی مجهز به تکنولوژی وایرلِس ( بلوتوث ) هستند که شنوایی طبیعی دو گوش را شبیه‌سازی می‌کنند.
مزیت‌های بهره‌گرفتن از دو سمعک همزمان برای هر دو گوش شامل: ۱ ـ جهت یابی ۲ ـ آرامش در شنوایی ۳ ـ تمرکز روی صدای اصلی ۴ ـ شنوایی استریو ۵ ـ پوشش و احساس تعادل شنیداری (چون مغز شما اطلاعات را از هر دو گوش دریافت می کند و آن ها را با هم تلفیق می‌کند، به همین دلیل احساس شنیدن در وسط سر اتفاق می‌افتد). بنابراین اطلاعات دریافتی مغز ناقص برای مثال از یک گوش بهتر باشد. احساس شنوایی شما نیز کامل نخواهد بود.
فرین گشتاسبی، کارشناس شنواسنجی درپایان به پرسش‌های باشندگان پاسخ داد که چکیده پاسخ‌ها آگاهی‌هایی را دربرداشت که بطور طبیعی از سن پنجاه سالگی کاهش شنوایی آغاز می‌شود عواملی مانند: داروهای شیمی درمانی، داروهای مُدِر (ادرار آور)، آنتی‌بیوتیک‌ها همه گروه مایسین‌ها بجز آریترومایسین و همچنین گفت‌وگو طولانی مدت با تلفن همراه به خاطر خاصیت مغناطیسی موبایل و نزدیکی به گوش داخلی و عصب شنوایی به تدریخ باعث از بین رفتن سلول‌های مویی و به دنبال آن کم‌شنوایی می‌شود. همچنین گفته شد برای کسانی که شنوایی یک‌طرفه دارند برای شنیدن از دو گوش بهتر است از سمعک‌های کراس و بای‌کراس استفاده کنند چون این سمعک‌ها از یک گوش صدا را می‌گیرند و به طرف گوش دیگر که آن هم سمعک دارد می‌فرستند و شنوایی دوطرفه می‌شود. همچنین تآکید شد که از روغن‌های طبیعی مثل زیتون و بادام چون استریل نیستند و ممکن است موجب عفونت گوش داخلی شوند استفاده نشود و برای جرم‌گیری گوش نزد متخصص برویم.
نشست و سخنرانی سازمان زنان زرتشتی، با هماهنگی کارگروه طرح حساس، دوشنبه دوم امردادماه 1402 خورشیدی ساعت ۱۰ بامداد با باشندگی شماری از زرتشتیان در تالار جشنگاه خسروی برگزار شد.

IMG 20230726 WA0002 1 1 2IMG 20230724 WA0014 2 1 IMG 20230724 WA0015 1

فرتورها از تارنما سازمان زنان زرتشتی تهران است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-23