لوگو امرداد

ایرنا از آیین سالانه زرتشتیان در پیرنارکی نوشت

Untitledخبرگزاری ایرنا در گفت‌وگو با بهروز جراح، به آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران در سپندینه پیرنارکی پرداخت.
یزد-ایرنا 12 امردادماه 1402 نوشت: آیین مذهبی سالانه زرتشتیان ایران روز پنجشنبه همراه با مراسمی در زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز استان یزد آغاز شد.
مسوول زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز گفت: همه ساله از ‎۱۲ اَمرداد که به روز سروش ایزد معروف است به مدت پنج روز با حضور پیروان این کیش آیین مذهبی در منطقه برگزار می‌شود.
بهروز جراح روز پنجشنبه در حاشیه این آیین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در تقویم زرتشتیان یک ماه که ‎۳۰ روز است هر روز به یک اسم خاص نامیده می‌شود.
به گفته وی هر سال در این آیین برنامه‌های مختلفی شامل تجلیل از دانشجویان و دانش آموزان برتر زرتشتی و قدردانی از خیران این کیش که در یک‌سال اخیر فعالیت داشتند انجام می‌گیرد.
جراح گفت: از دیگر برنامه‌ها، معرفی زوج‌های جوان به زایران است و در این مراسم آنها در حالی‌که به هم‌کیشان خود شیرینی تعارف می‌کنند آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می‌دارند.
پیر نارکی یکی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان ایران است که در ‎۲۰ کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه یک کوه کم ارتفاع به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است. در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎۱۰۰ اتاق که اصطلاحا به آن خیله می‌گویند برای اسکان زایران ساخته شده و به اعتقاد زرتشتیان این کوه محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است. به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد گردید و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06