لوگو امرداد
در روز سوم اردوی کنکوری‌ها

برگزاری آیین گهنبار توجی در شیراز

گهنبار توجی پسین پنجشنبه 9 شهریورماه خورشیدی در سومین روز از پانزدهمین اردوی کنکوری‌ها با اندیشه‌ی تندرستی تمامی ایرانیان به کوشش انجمن یانش‌وران مانتره و با همراهی انجمن زرتشتیان شیراز از دهش سلطان بهمرد کوکلری به نامگانه همسرش داریوش مهربان بوستانی در شیراز برگزار شد.

این آیین دینی در تالار روانشاد یزدانی در مجموعه دینی، فرهنگی، ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار و با اوستاخوانی موبدیار رستم خسرویانی آغاز شد. پس از اوستاخوانی، خسرو قدس فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز با خوشامدگویی به باشندگان از انجمن یانش‌وران مانتره به پاس برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی در این سال‌ها سپاسگزاری کرد و از آرمان لریان یکی از هموندان این انجمن به پاس توضیح‌دادن معنای یانش‌وران مانتره با پیشکش یک جلد کتاب سپاسگزاری کرد. وی شرکت‌کنندگان اردو را آینده‌سازان هازمان زرتشتی برشمرد و از ایشان خواست تا با تلاش و کوششی دوچندان در راستای بالندگی هازمان زرتشتی و پاسداشت آیین و آداب و رسوم کوشا باشند و به زرتشتی‌بودن خود افتخار کنند. در ادامه سهراب خسرویانی که پخت‌وپز چند روزه‌ی این اردو را نیز به همراه همسرش بردوش داشت، با زبانی ساده اما دلنشین از فلسفه گهنبار ، شوند چیدن سفره‌ی گهنبار و معنای هر کدام از چیدنی‌های سفره سخن گفت. پذیرایی با لُرک (آجیل آمیخته به چند خشکبار)، میوه، سیروگ (نان سنتی سرخ شده در روغن) و پشمک، آش  و شولی پایان بخش این آیین بود.

واژه‌ی گهنبار، جشن سالیانه یا فصلی است که در ستایش از شش مرحله‌ی آفرینش در شش هنگامه‌ی (چَهره) سال برگزار می‌شود. گهنباری را که خارج از این شش چهره خوانده شود، گهنبار توجی گو‌یند. گهنبار توجی به شوند‌های (:دلیل)های گوناگون مانند خواستن تندرستی، پایان جنگ و خونریزی، خواستن صلح و دوستی، پایان بخشیدن به خشکسالی برگزار می‌شود.

اردوی کنکوری ها که در سال 1398 خورشیدی 14 دوره‌ی خود را پشت سر گذاشته بود، پس از وقفه‌ای سه ساله به شوند همه‌گیری کرونا ، امسال پانزدهمین دوره‌ی خود را از سر گرفت. این اردو از 7  تا 10 شهریورماه  به مدت 4 روز و با باشندگی 56 شرکت‌کننده در مجموعه دینی، فرهنگی و ورزشی زرتشتیان شیراز برگزار شد. واپسین روز اردوی امسال با زادروز روانشاد افلاتون سهرابی همزمان شده بود و به همین شوند شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان این اردو با کیکی که توسط پرنیان کوکلری آماده شده بود، در مراسم پایانی یاد و خاطره‌ی آن بزرگمرد را گرامی داشتند، بزرگمردی که در زمان زندگانی همازوری را به درستی در هازمان زرتشتی معنا بخشید و از برگزاری برنامه‌های دینی و فرهنگی  و ورزشی و به عبارتی هر برنامه‌ای که همازوری و هم‌دلی را به اوج می‌رساند، جانانه پشتیبانی می‌کرد.

1 1 2 1 3 2 4 3

از راست کامیار فرزانه دبیر یانش‌وران مانتره، خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز، کیخسرو فلاحتی، فرنشین شورای حل اختلاف زرتشتیان شیراز 5 3 6 2 7 2 8 1 9 1

موبدیار رستم خسرویانی 10 1 11 1 12 1 13 1 14 1

خسرو قدس، فرنشین انجمن زرتشتیان شیراز 15 1

سهراب خسرویانی و فلسفه گهنبار به زبانی ساده و دلنشین

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-22