لوگو امرداد

جشن سدره‌پوشی و نمادهای آیینی آن

جشن سدره‌پوشی یکی از بی‌شمار جشن‌ها در فرهنگ زرتشتی است که در آن نوجوانانی که به بلوغ فکری رسیده و آگاهی‌های بایسته را درباره‌ی دین زرتشتی به‌دست آورده‌اند، به یاری موبد در آیینی باشکوه سدره بر تن و کشتی به کمر می‌بندد. سدره‌پوشی پذیرفتن دین بهی است از سوی نوجوانانی که به آگاهی و خرد دینی رسیده‌اند.
نوجوان سدره‌پوش‌شده از این پس خویشکاری خود می‌داند که همواره سدره و کشتی بر تن داشته باشد و با پدر و مادر در نیایش‌ها و آیین‌های دینی همراه باشد.
در آغاز نوجوانان همراه با نوای ساز و شادی همراهی‌کنندگان، دست‌در دست موبد وارد جایگاه می‌شوند و در کنار سفره‌ی آیینی جای می‌گیرند. برای این جشن نیز مانند آیین‌های دیگر سفره‌ای آینی گسترده شده که هر یک از این چیدنی‌های درون آن نمادی از آفرینش هستند. چیدنی‌های سفره همچون سینی فلزی، چراغ یا شمع روشن، گلدانی گُل و سرو با آب، نقل و شیرینی هر کدام نمادی از امشاسپندان ( فروزه‌های اهورایی) هستند. سفره‌‌ی سپیدی که بر روی زمین پهن می‌شود نماد سِپَندارمَذ اَمشاسپَند که نگهبان زمین در گیتی است. در آیین سدره‌پوشی چراغ یا شمعی روشن بر روی سفره می‌گذارند و چون در گذشته از چربی حیوانی برای سوخت بهره می‌بردند آن را نمادی از وَهمَن امشاسپند، نگهبان چارپایان، می‌دانند. همچنین چراغ به شوند روشنایی‌اش نماد اَردیبهشت امشاسپند، نگهبان آتش، است. سینی فلزی نماد شهریور امشاسپند، نگهبان فلزات، است و لُرک که آمیخته‌ای از آجیل و شیرینی است در سینی فلزی جای دارد. دیگر چیدنی سفره‌ی سدره‌پوشی گلدانی پر از آب با شاخه‌های سرو و گل است که آب نمادی از خورداد امشاسپند، نگهبان آب، و سرو نمادی از امرداد امشاسپند و بی‌مرگی و جاودانگی است.نماد برجسته‌ی این سفره‌ی آیینی ظرف یا مَفرشی است که در آن آویشن و برنج است و کُشتی باز نشده در آن جای دارد تا موبد با خوانش اوستای بایسته آن را به کمر نوجوان ببندد. آویشن برگی همیشه سبز و نمادی از زندگی و تندرستی، و برنج نشانه‌ای از فراوانی و برکت است. قند سبز و نقل و شیرینی به نشانه‌ی سرسبزی و آبادی سرزمین‌مان و کام‌شیرینی همه‌ی باشندگان این مهمانی باشکوه بخش دیگری از چیدنی‌های سفره‌ی سدره‌پوشی است. پس از خوانش اوستاهای بایسته و بستن کشتی که نوجوان را به جرگه‌ی بسته‌کشتیان پیوند می‌دهد. نخست با خوردن نقل و شربت کام نوجوانان سدره‌پوش شده شیرین می‌شود و پس از آن با شربت هل و گلاب از مهمانان پذیرایی می‌شود.

 

0

1 2

2 2

16 1

5 4

6 3

7 3

8 2

9 2

11 2

3 3

33 1

13 2

14 2

15 2

فرتور از همایون مهرزاد است.

2393

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07