لوگو امرداد
همزمان با گهنبار چهره ایاثرم گاه

گاهنامه‌ی پیام سبز شیراز 21 ساله شد

جشن بیست‌و‌یکمین سالگرد انتشار گاهنامه پیام سبز (نشریه داخلی انجمن زرتشتیان شیراز) همزمان با نخستین روز گهنبار چهره ایاثرم‌گاه در تالار روانشاد یزدانی مجموعه دینی فرهنگی ورزشی شیراز برگزار شد.

این جشن پنج شنبه 20 مهرماه به روز اشتاد ایزد گاهشماری زرتشتی همزمان با گهنبار چهره ایاثرم‌گاه از ساعت 18 با اوستا‌خوانیِ موبدیار رستم خسرویانی آغاز شد، با پایان اوستاخوانی از کودکان و نونهالان باشنده در مراسم دعوت شد تا به پاس همراهی مراسم و رعایت سکوت برجایگاه باشنده شوند و همراه با معرفی خود از شیوه‌ی هم بهره‌گی خود در این آیین سخن بگویند. یکی از خواندن 21 یتااهو و 13 اشم وهو گفت، دیگری از سکوت در هنگام مراسم و اما بیشتر از سیب‌زمینی و تخم‌مرغ‌های آب‌پزی که آورده بودند و در آماده‌کردن چاشنی برای شام  از آن بهره گرفته بودند، گفتند و البته چینش سفره‌ی گهنبار.

کودکان و نونهالان و برق چشمانشان را که می‌دیدی دو حس متضاد لبخند بر لب و اشک بر چشمان می‌نشاند، لبخند از همازوری و حس آینده پروری و وجود آینده‌سازانی توانمند برای حفظ هازمان زرتشتی و آداب‌و‌رسوم شاد و بی‌مانندش و اما اشکی که شاید اشک شوق بود و شاید اشکی که از بیم مهاجرت تک‌تک این نفرات تنمان را می‌لرزاند و با خود می‌گوییم اگر این‌ها بروند چه؟ آن‌وقت تنها امیدمان به دیدن آنهایی که بهترین خاطراتمان را زنده می‌کنند، هم نابود می‌شود. آنهایی که اگرچه رفتن حقشان است اما می‌دانیم رفتن آنها حق ما و هازمانمان هم نیست.

در ادامه گزارش رخدادهای گاه‌تاگاه انجمن زرتشتیان شیراز را هوشنگ اسفندیاریان، سخنگوی انجمن، برای باشندگان خواند. وی در بخش پایانی گزارش خود از باشندگان واجد شرایط خواست در انتخابات دوره‌ی آتی انجمن نام‌نویسی کنند تا انتخاباتی پرشور و در نتیجه انجمنی فعال را شاهد باشند. با پایان‌یافتن گزارش، بر‌گزاری جشن 21 امین سالگرد انتشار پیام سبز به گونه‌ی رسمی آغاز شد. میترا جوانمرد، جانشین فرنشین کمیسیون بانوان، از کسانی که در این 21 سال در راستای بالندگی و تداوم انتشار «گاهنامه‌ پیام سبز» دست داشته‌اند، سپاس‌گزاری کرد و از باشندگان خواست آنچه را که با شنیدن عدد 21 از ذهنشان عبور می‌کند،  بیان کنند که پاسخ‌های جالبی داده شد. در سه بخش نماهنگ‌هایی پخش شد که حال‌و‌هوای خاص و بی‌نظیری را به این مراسم بخشید. تعداد باشندگان در این مراسم در بین تمامی سالگردهای پیام سبز در نوع خود قابل‌توجه و به نوعی بی‌مانند بود. نماهنگ نخست، رویه‌ی نخست تمامی نسخه‌های پیام سبز از بدو انتشار تا پایان را زنجیره‌وار به تصویر کشید. از ساده و سیاه‌وسفید تا طراحی های گرافیکی و رنگی امروزی. نماهنگ دوم فرتورهایی از تمامی همراهان پیام سبز را از آغاز تاکنون به تصویر کشید. تصاویری که همراهان درگذشته و سفرکرده در آن بسیار بودند، تصاویری که باشندگان را به سال‌های دور و نزدیک برد و خاطره‌ی تمام کسانی را که در زاده‌شدن نخستین شماره و رشد و بالندگی‌اش تا 21 سالگی‌اش و انتشار 127 امین شماره‌اش نقش داشته‌اند را زنده کرد و هنگامی که نماهنگ به پایان رسید و چراغ‌های سالن روشن شد، چشمان بیشتر باشندگان غرق در اشک بود. همچون پدر و مادرانی که 21 ساله شدن جوان برومندشان را به نظاره می‌نشیننند و اشک شوق می‌ریزند، اما این‌بار 21 ساله شدن پیام سبز را به نظاره نشستند و اشک شوق ریختند. پیام سبزی که 21 سال هر گهنبار همراهشان بوده است و از تمامی فراز‌ونشیب‌ها و سختی‌ها گذر کرده است و هیچگاه حتا یک‌بار هم نشد گهنباری در میانشان نباشد. نماهنگ سوم هم گلچینی از سالگردهای پیشین را به تصویر کشید تا نوبت به بریدن کیک زادروز پیام سبز و گذر از 21 سالگی‌اش برسد. مهوش نامداریان و فرشته فلاحتی دو تن از پیشکسوتان و همراهان پیام سبز از خاطراتشان گفتند و به نمایندگی باشندگان و همراهان پیام سبز شمع 21 سالگی پیام سبز را فوت کردند و کیکش را بریدند. با پایان این مراسم شاد نوبت به پذیرایی شام و شیرینی رسید و دفتر 21 سال انتشار پیام سبز بسته شد و با پخش کردن 127 امین شماره، پیام سبز گام به 22 امین سال انتشار خود گذاشت.

والاترین آرمان از برگزاری این آیین‌ها، فرهنگی است به نام فرهنگ همازوری که مهمترین عامل برای پایداری و پویایی یک هازمان به شمار می‌رود. گهنبارها در کنار بار دینی خود، با برگزاری نیایش همگانی، شادی، داد و دهش و مهم‌تر از همه با ایجاد همازوری در هازمان به یکی از ارکان مهم همبستگی هازمان زرتشتی درآمده است. آیین گهنبار از جشن‌های سالیانه است که در شش هنگام یا شش چَهره و هر چهره به مدت پنج روز برگزار می‌شود. شش چهره‌ی گهنبار در باور زرتشتیان نماد آفرینش جهان و هستی از سوی پروردگار در شش گام است. گهنبار چهره‌ی ایاثرم‌گاه، گام چهارم آفرینش و جشنی به پاس پدیداری گیاهان و رستنی‌ها است. گهنبار ایاثرم در پنج روز از روز اشتاد ایزد تا انارام ایزد برپایه‌ی روزشمار زرتشتی برگزار می‌شود. در گاهشمار خورشیدی از بیستم مهرماه آغاز شده و در بیست‌و‌چهارم مهرماه به پایان می‌رسد.

1 33 2 30

موبدیار رستم خسرویانی 3 30 4 27 5 26 6 27 7 27 8 23 9 20 10 23 11 21 12 21 13 18 14 19

گزارش گاه‌تا‌گاه انجمن از سوی هوشنگ اسفندیاریان 15 20 16 17

میترا جوانمرد مجری برنامه سالگرد پیام سبز 17 15

پخش نماهنگ از رویه های نخست پیام سبز 18 14 19 14 20 14 21 14 22 13

فرشته فلاحتی و مهوش نامداریان پیشکسوتان پیام سبز 23 12 24 11

در سالگرد پیام سبز، سبزپوشان فرتور یادگاری گرفتند

فرتور از شهرام پوردهی است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-14