لوگو امرداد
برنامه‌‌ی برگزاری آیین سده در شهرهای زرتشتی‌نشین

همازوری زرتشتیان ایران در پاسداشت شکوه آتش سده

57

زرتشتیان شهرهای زرتشتی‌نشین ایران همازور با هم، آیین دیرین سده را پاس می‌دارند.

برافروختن آتش سده اشاره به پیدایش آتش از سوی هوشنگ شاه پیشدادی دارد. ایرانیان روز مهرایزد، شانزدهمین روز از ماه بهمن در گاهشمار زرتشتی برابر با دهم بهمن‌ماه در سالنمای خورشیدی، آتش بزرگی می‌افروزند و به امید روشنایی بیشتر به شادمانی می‌پردازند.

هم اکنون زرتشتیان  جشن سده، این آیین به جا مانده از فر و شکوه نیاکانمان را پاس می‌دارند. امسال نیز همانند سال‌ها، سده‌ها و هزاره‌های گذشته این آیین کهن در شهرهای زرتشتی‌نشین ایران جشن گرفته می‌شود. آتش پُر فروغ سده در شهرهای زرتشتی‌نشین همچون تهران، یزد، تفت، کرمان، شیراز، اصفهان، کرج و اهواز روشن‌افزا می‌شود. برنامه‌ی آتش افروزی سده به دنبال آمده است:

  • تهران: انجمن زرتشتیان تهران با همکاری سازمان فروهر، خجسته آیین سده را از ساعت 16 در همایشگاه مارکار تهرانپارس برگزار می‌کند.
  •  شیراز: زرتشتیان شیراز از ساعت 18:30 دهم بهمن‌ماه 1398 خورشیدی در تالار روانشاد یزدانی مجتمع دینی فرهنگی زرتشتیان شیراز گردهم می‌آیند. برگزاری آیین پایانی بیست‌وهفتمین دوره بازی‌های جام سده و سپاسداری از برترین‌ها نیز در این روز انجام می‌شود.
  • کرمان: جشن صد ساله‌ی سده در کرمان به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است. آیین سده از ساعت ۳۰: ۱۴ مهر ایزد برابر با دهم بهمن‌ماه 1398 خورشیدی در باغچه بوداغ‌آباد کرمان آغاز می‌شود و پس از به جا آوردن نیایش، آتش جشن سده، در خیابان سده کرمان افروخته خواهد شد.
  • کرج: جشن سده به کوشش انجمن زرتشتیان کرج از ساعت 18 با آیین آتش افروزی آغاز می‌شود. آیین نیایش، سخنرانی و گرامیداشت یاد روانشاد تابنده آذرکیوان (گنجی) و پذیرایی از باشندگان از دیگر بخش‌های این جشن باستانی خواهد بود.
  • زرتشتیان اصفهان از ساعت 18:30 مهمترین جشن ایران باستان را با سور، شادی و آتش‌افروزی در خانه‌ی زرتشتیان برگزار می‌کنند.
  • انجمن زرتشتیان یزد با همکاری سازمان باشگاه جوانان زرتشتی و انجمن‌های یانش‌وران مانتره و همازور جشن سده را در محل باشگاه جوانان زرتشتی برگزار می‌کند. برنامه‌های شاد و متنوع از ساعت ۱۵:۳۰ در تالار سرپوشیده‌ی باشگاه آغاز و از ساعت ۱۹  آتش افروزی در فضای باز انجام می‌شود.
  • زرتشتیان اهواز در باشگاه کیانپارس گردهمایی شاد به همراه آتش‌افروزی را برگزار می‌کنند.
  • انجمن زرتشتیان تفت و توابع یزد آیین جشن سده را از ساعت 16 پنجشنبه دهم بهمن، در روستای زین آباد برگزار می‌کند.

* یادآوری می‌شود برنامه‌های نام برده ویژه‌ی زرتشتیان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-09