لوگو امرداد
در امرداد 476 آمده است:

آوایی دور و روشنی آب و آینه

p03 1خسته است، تشنه و فرسوده. تا چشم می‌بیند شوره‌زار است و خشکی. خاک تفتیده را می‌نگرد. زمانی جاری از آب بود. زمین از تشنگی می‌سوزد و دل سنگ‌ترین آدم‌ها هم به‌درد می‌آید. پلک‌ها را می‌بندد. جرعه‌ای آب می‌خواهد که خشکی را از زبان و گلو بگیرد. نمی‌یابد، نیست. لب‌های داغمه‌بسته و چشم‌های بی‌فروغش را می‌بندد و از ذهن‌اش می‌گذرد که: زمین‌های پُرآب و های‌وهوی مرغان، یادهای کدام زمان از دست‌ رفته‌ است؟

دور بود؛ هزاره‌ها دورتر از امروز. زمانی که حوض ماهی‌ها بی‌آب نمی‌ماند و زلال آب‌ها گوارا بود. صدای پای آب می‌آمد و بوی خاک باران‌خورده. سایه‌ی برگ و شاخه‌ی درختان در آب می‌افتاد و تَن آدمی سیراب و هوشیار از آب بود. تیشتر، ایزد باران، همانند اسبی زیبا و سپیدگون و زرین‌لگام، فرود آمد. او، پیروز و سرفراز، از نبردی سهمناک با اپوش، دیو خشک‌سالی، بازگشته بود؛ نبردی آتشین و دهشت‌زای. پیکر سیاه و پلشت اپوش را درهم ‌کوبیده بود و او را هزار گام از دریای فراخکرد به دور ‌رانده بود. دیو خشکسالی هراسان گریخته و آب‌های آسمانی بر زمین فرو ریخته بود. مردان شادان، زنان گیسوافشان و خندان و کودکان جست‌وخیزکنان، به پیشواز تیشتر رایومند شتافتند؛ ستایش‌گر و سپاس‌مند او: «تیشتر، ستاره‌ی فره‌مندِ آب‌رسان را می‌ستاییم، او را که به پیکر اسبی پاک برآمد و از آب، خیزاب‌ها برانگیخت. او را می‌ستاییم که دیو سیاه اپوش را از دریای فراخکرت دور راند. آب‌های روان و چشمه‌ها و جویباران و برف و باران را جاری ساخت. این‌چنین سرزمین ما از سالی خوش برخوردار شد.»*
تیشتر برازنده، آن روشنی آب و سپیده‌دم درخشان، خندان و شاد‌ی‌آور رو به مردمان کرد؛ درودشان گفت: «خوشا به روزگار شما! خوشا به آب‌ها و گیاهان سیراب شما! ای مردمان سرزمینِ مزداآفریده!»*
آبانگان است؛ دهمین روز از ماه آبان. دست‌ها کاسه‌ای آکنده از بارانِ فروریزنده؛ مانند ساقه‌های سبزِ رویان. روشنی، پاکی، لبخند. مردمان آوایی سرخوشانه سرمی‌دهند. روز جشن و شادورزی‌ست.

آنچه در بالا آمده است بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان«آوایی دور و روشنی آب و آینه» به قلم پویان پرتوی، که در تازه‌ترین شماره‌ی امرداد چاپ شده است.

متن کامل این نوشتار را در رویه‌ی سوم (مردم) امرداد شماره‌ی 476 بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 476 از ‌‌دوشنبه، یکم آبن‌ماه، 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان خواهد بود.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  476 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  476 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی دکه‌های فروش هفته‌نامه امرداد

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20