لوگو امرداد

اکران عمومی مستند ایساتیس در هنر و تجربه

photo ۲۰۲۴ ۰۱ ۱۲ ۱۳ ۰۹ ۰۵مستند ایساتیس روایتی از هزاران سال تاریخ و فرهنگ کویر یزد ساخته‌ی علیرضا دهقان، از ۲۲ دی‌ماه در سینماهای هنر و تجربه به نمایش درآمده است.
این مستند به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیه‌کنندگی راحیل صحرایی، جوایز و نامزدهای متعددی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است. مستند ایساتیس گوشه‌هایی از زندگی زرتشتیان یزد را در بر دارد. در بخش‌هایی از این مستند سینمایی، آیین و زندگی زرتشتیان، نیایش در زیارتگاه پیر سبز چک‌چک، دخمه‌ی زرتشتیان یزد، برگزاری جشن سده و در پرده پایانی، جشن و شادی زرتشتیان به تصویر درآمده است. مستند ۷۵ دقیقه‌ای ایساتیس داستان پرفراز و نشیب شهری است که سده‌‌ها چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویرِ این سرزمین کهن می‌درخشد. بخشی از داستان بازگوکننده‌ی همزیستی ادیان در یزد، مسلمانان، زرتشتیان، یهودیان و داستان چهار آخشیج (:عنصر) آب، باد، خاک و آتش در دل کویر ایران است. در چکیده داستان فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» آمده است: «این داستان سفر است. سفر یکی از فرزندان ما؛ آدم. سفری به درازای هزاران سال در دل کویر بی آب و علف، در مرکز این سرزمین کهن. روایتی که راویانش آب، باد، خاک و آتش هستند. این آشنایان ناآشنا، پس گوش دل بسپار که شرحی شنیدنی است.» ابوالحسن تهامی‌نژاد، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد راویان این مستند سینمایی هستند.

جدول نمایش فیلم مستند سینمایی «ایساتیس»:

photo ۲۰۲۴ ۰۱ ۱۲ ۱۳ ۰۹

اکران عمومی فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» از روز آدینه ۲۲ دی ماه در سینماهای هنر و تجربه آغاز شده است. مراسم رونمایی و اکران افتتاحیه آن نیز در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. برای خرید بلیت می‌توانید به سامانه‌های سینماتیکت، ایران‌تیک و گیشه 7 مراجعه کنید.

photo ۲۰۲۴ ۰۱ ۱۲ ۱۳

«ایساتیس» برگزیده‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، رشد و سینما حقیقت، فیلم مستند سینمایی «ایساتیس» در نهمین جشنواره سبز مونته‌نگرو جایزه بخش بوم‌شناسی جشنواره را دریافت کرده است. جایزه بهترین فیلم هفتمین جشنواره جهانی فیلم اوشن سیتی آمریکا، جایزه ویژه دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت»، نامزدی سیمرغ بهترین فیلم مستند سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، نامزدی بهترین فیلم نتپک سی و هشتمین جشنواره جهانی فجر، تندیس سیمین بهترین مستند از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره بی‌ المللی جشنواره شهر، نامزدی بهترین فیلم و بهترین صداگذاری از جشن مستند سینمای ایران، برگزیده بهترین فیلمبرداری و بهترین موسیقی از جشن مستند سینمای ایران را نیز در کارنامه‌ی خود دارد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-13