لوگو امرداد
بر پرده نمایش سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر

گوشه‌هایی از زندگی زرتشتیان در مستند ایساتیس

photo 2021 05 27 01 27 19 مستند سینمایی «ایساتیس» دربردارنده‌ی گوشه‌هایی از زندگی زرتشتیان به کارگردانی علیرضا دهقان در بخش مستند زیر ذره‌بین سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فجر به نمایش در آمده است.

مستند «ایساتیس» به بخش بزرگی از تاریخ، فرهنگ، آیین و معماری یزد می‌پردازد و بخشی از آن به زندگی زرتشتیانی که سالیان در یزد زندگی می‌کنند، پرداخته شده است. علیرضا دهقان، مستندساز باتجربه، تهیه‌کننده و کارگردان مستند سینمایی ایساتیس در گفت‌گو با امرداد از نمایش «ایساتیس» در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر خبر داد و افزود: در بخشی از داستان مستند، روایت همزیستی ادیان در یزد، مسلمانان، زرتشتیان، یهودیان و داستان چهار آخشیج (:عنصر) آب، باد، خاک و آتش در دل کویر ایران بازگو شده است. فصل‌هایی از فیلم، آیین و زندگی زرتشتیان، زیارتگاه پیر سبز چک‌چک، دخمه‌ی زرتشتیان، برگزاری جشن سده و در سکانس پایانی، جشن و شادی زرتشتیان به تصویر درآمده است.

در معرفی این فیلم‌ عنوان شده است: «ایساتیس» روایتی ۷۵ دقیقه‌ای از دست‌های مردمانی است که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستان گفت‌وگوی مهربان ادیان و عطر ایمان و سفری به درازای هزاران سال در دل کویر این سرزمین کهن، روایتی که راویانش آب، باد، آتش و خاکند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشه‌های نو در رانش آب. داستان پرفراز و نشیب شهری که سده‌‌هاست چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می‌درخشد.

علیرضا دهقان دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه، فعالیت فیلمسازی خود را از سال ۱۳۸۱ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و تا به امروز ساخت ۱۷ فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد که جوایز متعددی را از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی برای فیلم‌های «اوسیا»، «بی‌گدار»، «التیام»، «آرامش در سنگ»، «روز بیست و هفتم»، «نخل درخت زندگی» و … کسب کرده است.

برنامه نمایش «ایساتیس» در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

  • چهارشنبه 5 خرداد ساعت 15:50 :: پردیس چارسو – سالن 3
  • پنج شنبه 6 خرداد ساعت 17:50 :: پردیس آزادی – سالن 2
  • شنبه 8 خرداد ساعت 15:50 :: پردیس چارسو – سالن 3

برای خرید بلیت به سایت سینماتیکت www.cinematicket.org مراجعه کنید.

photo 2021 05 27 02 25 32

ابوالحسن تهامی‌نژاد، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد گویندگان این مستند سینمایی هستند.
نام برخی عوامل مستند «ایساتیس» عبارت است از: مدیر فیلمبرداری: مهدی آزادی، پژوهش: راحیل صحرایی و علیرضا دهقان، تدوین: بهمن کیارستمی و پویا پارسا مقام، آهنگساز : ستار اورکی، صدابردار: اشکان طلوعیان، صداگذار: آرش قاسمی، نویسنده متن: رضا آتشی و علیرضا دهقان، ویرایش متن: همایون امامی، مدیر تولید: محمدحسین افضلی، مدیر هماهنگی: محمدرضا واحدی، دستیار یک و برنامه ریز: محسن شاهنده، دستیار دوم کارگردان: فرامرز جاوید، دستیار یک فیلمبرداری: محمد آقاحسینی، دستیار دوم فیلمبرداری: میلاد جعفری، دستیار سوم فیلمبرداری: علیرضا ناظمیان، تصاویر هوایی: علی نیکبخت، حسین فراهانی، پیمان علیزاده، پیمان امیری، جلال رحیمی و رضا بابایی، طراح صحنه: وحید زبرجدی، مدیر صحنه: علی فرخ، طراح لباس: زهرا غیاثی، رنگ‌آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره‌چیان و برنا جمشیدی، جلوه‌های ویژه بصری: علی نیکوکار، مدیر تدارکات: امیر پارسایی، سینه موبیل: جعفر نامنی، عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: امیر جلالی، طراح گرافیک: مازیار علیاری، مشاور رسانه‌ای: آزاده فضلی، مجری طرح: مزرعه فیلم، تهیه کنندگان: علیرضا دهقان و راحیل صحرایی.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در تهران برگزار می‌شود.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30