برپایی آتش ورجاوند سده در نرسی‌آباد

انجمن زرتشتیان نرسی‌آباد، جشن سده و گرامیداشت پیدایش آتش را دهم بهمن‌ماه برگزار کرد.
جشن سده در محوطه باز با آیین آتش‌افروزی آغاز شد و سپس برنامه‌های جشن در تالار رستم پیگیری شد. آیین پسین هنگام دهم بهمن‌ماه 1402 خورشیدی با آوای گات‌هاخوانی و نیایش آغاز شد. موبد ایرج دهموبد با سرایش آتش نیایش و همراهی دف‌نوازان و نوجوانان مشعل به دست به جایگاه آتش‌افروزی حرکت کردند. در ادامه جشن با سخنرانی کورش نوایزدان، فرنشین انجمن زرتشتیان نرسی‌آباد و شاهنامه‌خوانی گلچهر فلفلی و بخش‌های هنری پی گرفته شد. با افروختن فروزنده آتش سده، این کهن آیین به جا مانده از نیکانمان را برای آیندگان ایران‌زمین به یاد سپردند. زرتشتیان از دیرباز تاکنون پاسبانان فرهنگ کهن و تاریخ ایران هستند و «سده» این جشن ایرانی را هم‌چون نوروز و مهرگان با شکوه بسیار برپا می‌کنند. دهم بهمن‌ماه آتش جشن سده را برپا می‌کنیم تا به جهان یادآور شویم فرزندان ایران میراث‌دار جشن و شادی هستند و فرهنگشان را گرامی می‌دارند. آتشی به بزرگی شکوه و فر دیروز ایران، به گرمی پیوند امروز دستان ایرانیان و به روشنی فردای ایران و ایرانی‌. «سده» می‌آید تا بانگ برآرد که این‌جا، این سرزمین اهورایی خاستگاه آغاز شهری‌گری (:تمدن) بوده است و هوش و خرد ایرانی زمینه‌ساز آن.

فرتورها از سرور دهموبد است.

4090

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *