لوگو امرداد

دخمه‌های ترک‌آباد ثبت جهانی می‌شود

photo 2024 02 01 14 22 48رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه دخمه ترک‌آباد اردکان باید ثبت جهانی شود گفت: تبدیل ۲۰ محوطه به پایگاه گردشگری باستان شناسی پیشنهاد شده است.

مصطفی ده‌پهلوان، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی بازدید خود از دخمه‌های ترک‌آباد گفت: دخمه‌هایی که در شریف آباد، ری و … است تقریباً در دوره قاجار و در زمان ناصرالدین شاه با کمک پارسیان هند (گروهی از زرتشتیان) احداث شد.

وی افزود: این موضوع برای ما باستان‌شناس‌ها گنگ بود که این سنت دخمه‌گذاری زرتشتی که قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد، با چه تغییراتی همراه بوده است.

ده‌پهلوان تصربیح کرد: استاد مهدی رهبر که تحقیقات گسترده‌ای در رابطه با آیین جسد‌گذاری زرتشتیان داشته است، سال‌های سال می‌گفت دخمه ترک‌آباد که به دوره ایلخانی برمی‌گردد، می‌تواند پاسخ بسیاری از سوالات ما را بدهد.

وی ادامه داد: در همین راستا گروه کاوش دخمه ترک‌آباد از متخصصان باستان‌شناس، نقشه‌بردار، استخوان‌شناس، مرمتگر و عکاس تشکیل شد و داده‌های فرهنگی زیادی همچون استخوان‌های جمجمه و قسمت‌های مختلف بدن انسان به دست آمد.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه اردکان از جمله مناطقی در کشور است که آثار و ابنیه قدیمی متعددی از زرتشتیان در این شهرستان وجود دارد، گفت: باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود، اما دخمه ترک‌آباد در نوع خود بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: ۷ متری این دخمه خانه‌ای ساخته شده بود که با دستور آقای دشتی نماینده مردم اردکان خریداری و تخریب شد، از سوی دیگر حریم دخمه را هم بیشتر گرفته‌ایم تا تجاوزی به آن نشود.

ده پهلوان با تاکید بر اقدام عاجل برای ثبت جهانی این محوطه و تبدیل شدن آن به سایت موزه گفت: دخمه‌هایی همچون شریف‌آباد، ری، ترک آباد و… قابلیت تبدیل به جاذبه گردشگری را دارند، بر اساس برآورد ما و انجام حداقل ۵ فصل کاوش و ایجاد سازه، به ۱۰ میلیارد اعتبار نیاز داریم.

وی تاکید کرد: من پیشنهاد تبدیل ۲۰ محوطه به پایگاه گردشگری باستان‌شناسی را به معاونت گردشگری داده‌ام که شهر سوخته، جیرفت، هستیجان، گورستان سگز آباد، گورستان کل چندار و… برخی از آنهاست.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08