لوگو امرداد
در امرداد 481 بخوانید:

سازمان زنان زرتشتی؛ یک جنبش زنانه در تاریخ ایران

هفته نامه امرداد شماه 481برابری و آزادیِ گزینش راه، سرلوحه پیام‌های اشو زرتشت است. زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت و نیروی فعال و سازنده جامعه، در جایگاه مادران، همسران، دختران و خواهران نقشی کارسازتر در تربیت و آموزش نسل‌های آینده، پاسداشت و رسانش فرهنگ و آیین، تقویت ارزش‌ها و منش نیک و پایداری بنیاد خانواده و جامعه دارند.
سازمان‌های زنان می‌توانند در توانمندسازی زنان، دفاع از حقوق زنان، همکاری زنان در تصمیم‌گیری‌های خانواده و جامعه، فراهم‌آوردن سازوکار آموزشی، کارآفرینی و افزایش آگاهی و خودباوری زنان و رواج‌ فرهنگ برابری، کارایی داشته باشند.
در این گزارش و گفت‌وگو با مهرانگیز شهزادی، فرنشین کنونی سازمان زنان زرتشتی تهران، به تاریخچه، اهداف، ساختار، فعالیت‌ها و دستاوردهای سازمان زنان زرتشتی تهران خواهیم پرداخت تا نشان دهیم چگونه این نهاد مدنی مردم‌نهاد با تلاش و پیوستگی در کار خود، به یکی از نمادهای ماندگار و تاثیرگذار جامعه زرتشتی درآمده است.
74 سال تا به امروز پایدار و کوشا: ساختار مهارت‌آموزی دوشیزگان و بانوان به سال 1317  خورشیدی بازمی‌گردد. شماری از بانوان توانگر و دلسوز در خانه‌های خود، دوره‌های آموزشی را برای دختران علاقه‌مند برپا می‌کردند. سال 1325-1324، سازمان زنان زرتشتی در راستای گردهم‌آوردن دوشیزگان و بانوان و بالابردن آگاهی‌های دینی، فرهنگی، حقوقی و بهداشتی و به دنبال آن بهبود وضع زندگی شخصی و اجتماعی آنان و پشتیبانی از همکیشان و هم‌میهنان نیازمند، شکل گرفت. در بهمن‌ماه 1329 خورشیدی اساسنامه‌ی این سازمان به ثبت رسید. به پیشنهاد موبد رستم شهزادی 29 بهمن‌ماه در خجسته جشن سپندارمزدگان، سازمان زنان زرتشتی به‌گونه‌ی رسمی کار خود را آغاز کرد. بنیادگذاران این سازمان به نام‌های فرنگیس شاهرخ (یگانگی)، منور آبادیان، فیروزه افسری، بانو بهزادیان، لعل جمشیدیان، منیژه شاهرخ، شیرین فروتن و پریدخت مهر بودند. نشست‌های سازمان زنان در خانه‌ای برگزار می‌شد که سرور کیامنش با اجاره‌ای اندک در اختیارشان گذاشته بود. سال1340 بانوی نیک‌اندیش شادروان لعل نوذر جمشیدیان، اشکوب سوم و تالاری بر روی زمین انجمن زرتشتیان تهران را برای بهره‌وری سازمان زنان زرتشتی واگذار کرد. در آن زمان دو جمعیت زنان در تهران فعالیت داشت، سازمان زنان زرتشتی و دیگری اتحادیه‌ی زنان بود. با وجود موانع و چالش‌های فراوان در آموزش زنان و دختران، سازمان زنان زرتشتی تهران در تحول نگرش‌ها پیشگام بوده است. …

آنچه در بالا خواندید بخشی از نوشتاری‌ست با عنوان «سازمان زنان زرتشتی؛ یک جنبش زنانه در تاریخ ایران» که در تازه‌ترین شماره امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی هفتم (زرتشتیان) شماره‌ی 481 امرداد بخوانید و با ارکان و عملکرد سازمان زنان زرتشتی تهران آشنا شوید.

«امرداد» شماره‌ی 481 از ‌‌سه‌شنبه، 30 بهمن‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار گرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  481 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی  481 هفته‌نامه امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

«امرداد» شماره‌ی 482 از ‌‌سه‌شنبه، 22 اسفندماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرار خواهد گرفت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-20