لوگو امرداد

تصاویر آیین گهنبار پایان سال در آتشکده اصفهان

کهن آیین گهنبار همس پت میدیم گاه، همزمان با نخستین روز چَهره، با باشندگی همکیشان در آتشکده گوهر و مهربان اصفهان برگزار شد.
موبد بهزاد نیکدین آیین آفرینگان‌خوانی ششمین گهنبار سال را در روز اهنود و ماه گاتابیو گاهشماری زرتشتی برابر با آدینه ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ خورشیدی، به جا آورد.
در گاهشماری زرتشیان هر سال به دوازده ماه بخش می‌شود که هر ماه سی روز دارد هر روز به نام ویژه‌‌ای آراسته شده است. در پایان هر سال پنج روز باقی‌می‌ماند. پنج روز پایانی سال (پنجه‌ی بزرگ) است که ماه گاتابيو نام دارد. و پس از چهار سال شش روز می‌ماند که ان یک روز کبیسه (اَوِرداد) نام دارد. همس پَت‌میدیاریم‌گاه که به گهنبار پنجه یا پنجی نیز نامیده می‌شود، ششمین و واپسین گهنبار سال است. این گهنبار گاهی‌ است که «مردمان» آفریده شدند. این گهنبار به چم (:معنی) برابر شدن روز و شب است. گاهی از سال که گرما و سرما به میانه می‌رسد. این جشن هر سال در پنج روز پایان سال برگزار می‌شود. این روزها نام جداگانه‌ایی دارند که بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها را یادآوری می‌کنند. از این‌رو به روزهای برگزاری گهنبار پنجی، ماهِ گاتابیو نیز می‌گویند. آیین گهنبار با رای شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث معنوی در سیاهه‌ی آیین‌های ملی ایران ثبت شده‌است.

1 36 2 24 3 22 4 26

فرتور رسیده است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-19