لوگو امرداد
در امرداد 482 آمده است:

فراموشی جشن نوروز در سینمای ایران

p04 2دیرینگی نوروز بیش از دیرینگی تاریخ ایران است. سال‌ها پیش از روزی که زندگی آریایی‌ها در این سرزمین اهورایی آغاز شود، نوروز زاده شده بود و برای این مردم آزاده شوند شادی، سرزندگی و امید بوده است. جشن نوروز از برجسته‌ترين و باشكوه‌ترين يادگارهاي ايرانيان است كه سال‌هاي بسياري را پشت سر گذاشته است و يكي از جشن‌هاي بسيار كهن جهان به ‌شمار مي‌رود. بيشترين ارزش اين جشن را مي‌توان در آن دانست كه با سپري كردن فرازونشيب‌های فراوان با روح و احساس مردم اين سرزمين چنان سرشته شده كه همه‌ساله در ژرفاي دل، جان و روان خود چشم‌به‌راه فرارسيدن آن هستند. امروز نیز از پس سپری شدن هزاران سده، ایرانیان در سرتاسر جهان مانند گذشته، همچنان به نوروز عشق می‌ورزند و آن را با شکوه جشن می‌گیرند.

فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق و نویسندگی حمزه صالحی یکی از آثار جذاب چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر بود که در نوروز 1403 در سینماهای ایران اکران عمومی یافت. سهیل موفق (زاده‌ی ۱۳۵۹ در شمیران) کارگردان فیلم‌های سینمایی شکلاتی (۱۳۹۶) و پاستاریونی (۱۳۹۷) کار حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۷۲ در ۱۳ سالگی با بازیگری در سریال‌های تلویزیونی آغاز کرد و از ابتدای دهه ۸۰ به‌عنوان تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگر سریال‌هایی همچون «شهرک ترافیک»، «محله تهرونیا»، فیلم تلویزیونی «مسابقه ازدواج» و… با تلویزیون همکاری کرد. آخرین اثر او در تلویزیون سریال «دردسرهای شیرین» در جایگاه کارگردان بود. با وی در زمینه فیلم نوروز که به آیین باستانی نوروز می‌پردازد گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

آقای موفق در ابتدا کمی از داستان فیلم نوروز بگویید؟

عمو نوروز که چند روز مانده به آغاز سال نو، متوجه‌ی نقشه‌ی اهریمن برای فرو فرستادن طوفان و سرمای سهمگین و جلوگیری از آمدن بهار، می‌شود. در جست‌وجو برای یار دیرین خود، حاجی فیروز، در شهر تهران دچار سانحه می‌شود. این سانحه سبب رویارویی او با پسر نوجوانی به نام «نامی» می‌شود که بهار او را برای انجام ماموریت بیدار کردن چلچله در کوه البرز برمی‌گزینند و…

فیلم نوروز بستری کاملا مناسب برای به‌کارگیری دستمایه‌های افسانه‌ای و فولکلوریک و ارایه‌ی تصویری روزآمد از شخصیت‌ها و نمادهای اسطوره‌ای است. طراحی داستان در چنین فضا و زمینه‌ای، هوشمندانه است و دست روی یکی از مهم‌ترین عناصر نمادین هم‌بستگی ملی اقوام ایرانی و پیوندهای فراملی ایرانیان با دیگر اقوام فارسی‌زبان که تا همین دو سده‌ی پیش بخشی از پیکره‌ی ایران بزرگ فرهنگی بودند، یعنی جشن نوروز، گذاشته است.

آنچه در بالا آمده بخشی ازگفت‌و‌گویی‌ست از آناهید خزیر با سهیل موفق با عنوان «فراموشی جشن نوروز در سینمای ایران»، که در تازه‌ترین شماره امرداد آمده است.

متن کامل این گزارش را در رویه‌ی چهارم (ادب و هنر) شماره‌ی 482 امرداد بخوانید.

«امرداد» شماره‌ی 482  از ‌‌چهارشنبه، 23 اسفند‌ماه 1402 خورشیدی، در روزنامه‌فروشی‌ها و نمایندگی‌های امرداد در دسترس خوانندگان قرارگرفت.

خوانندگان می‌توانند برای دسترسی به هفته‌نامه‌ی امرداد افزون‌بر نمایندگی‌ها و روزنامه‌فروشی‌ها از راه‌های زیر نیز بهره ببرند.

فروش اینترنتی فایل پی‌دی‌اف شماره‌ی  482 هفته‌نامه امرداد

فروش اینترنتی نسخه‌ی چاپی شماره‌ی 482 امرداد

اشتراک ایمیلی هفته‌نامه‌ی امرداد

نشانی نمایندگی‌ها و دکه‌های فروش امرداد در تهران

برای دریافت فایل اکسل نمایه امرداد کلیک کنید

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-08