لوگو امرداد

مرمت چهارمنار تبریز در گام های پایانی

charmenarمرمت و سامان‌دهی مقبره‌ی چهارمنار تبریز که از یادمان‌های ارزشمند تاریخی در این شهر است به پیشرفت 70 درصدی رسیده و تا نیمه‌ی دوم سال آینده به پایان می‌رسد.

به گزارش ایسنا و به‌گفته‌ی مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان شرقی، مرمت و سامان‌دهی این بنای تاریخی شهر تبریز به پیشرفت فیزیکی 70 درصدی رسیده است.

مرتضی آبدار در دنباله افزود: با توجه به ویژگی‌های ارزشمند مقبره‌ی چهار منار تبریز و اهمیت نگاهداری از آن به‌ عنوان بنایی که در دوران انتقال مرکز حکومت به تبریز ساخته شده است، مرمت و سامان‌دهی این مقبره همواره در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی قرار دارد.

وی یادآوری کرد: مرمت این اثر در سال 1398 خورشیدی، با اعتباری بیش از شش میلیارد ریال در چهارچوب کارهایی مانند آواربرداری و تخلیه نخاله‌های آواربرداری، برداشت دیوارهای فرسوده و در حال ریزش،‌ بازسازی و استحکام‌بخشی دیوارها، اجرای پایه‌های آجری و ساخت سرویس بهداشتی آغاز شده و ادامه دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، در ادامه گفت: کارهای یاد شده در راستای سامان‌دهی به این اثر ارزشمند انجام‌ گرفته است و برپایه‌ی برنامه‌ریزی صورت گرفته، در نیمه‌ی نخست سال 1399 خورشیدی، به پایان خواهد رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، مقبره چارمنار یا چهارمنار، یکی از محله‌های بیست و چهارگانه‌ی تبریز قدیم بود، این محله در پیرامون بخش شمالی بازار بزرگ تبریز جای دارد. در بخش پایین این سازه‌ی ارزشمند که در دوره‌های تاریخی گوناگون مرمت و بازسازی شده است، معماری مربوط به دوره‌ی سلجوقی و در بخش بالایی آن، تزیینات دوره‌ی ایلخانی دیده می‌شود. این سازه همچنین در دوره‌ی صفوی به‌طور کامل و در دوره‌ی قاجار بخش فوقانی گنبد آن، مرمت و بازسازی ‌شده است. مقبره چهارمنار تبریز به شماره 16515 در سال 1385 خورشیدی، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09