آیین پرسه روانشاد شهریار هیربد برگزار شد

آیین پرسه روانشاد شهریار هیربد (رستم شاپور مهر) در یزد برگزار شد.

این آیین از ساعت 17 تا 19 روز وهمن امشاسپند و شهریورماه برابر یکشنبه ۲۸ امرداد ماه ۱۴۰۳ در سالن بزرگچمی یزد با خوانش اوستای پرسه از سوی موبدان، رستم کاووسیان‌زاده و خدامراد گنجی برگزار شد.

انوشه روان شهریار هیربد متخلص به رستم شاهپور مهر در روستای مبارکه یزد زاده شد. وی نخست زیر نظر مادر فرهیخته خود به نام شیرین و پدرش شاهپور تعلیم دید. وی علاقه به سرودن شعر و خواندن مطالب ادبی داشت به شکلی که در جوانی توانست شعر و نوشتارهای ادبی بسیاری را برای مجلات آن دوره بنگارد. در سال 1352 با پروانه وخشور پیوند زناشویی بست که نتایج آن سه فرزند به نام‌های شیرین، شهنوش و شهدخت است. شهریار هیربد در سال 1355 در سازمان صداوسیمای مرکز یزد به‌عنوان تکنیسین تاسیسات مشغول به کار شد و پس از سی سال خدمت بازنشسته شد. وی در دوران بازنشستگی با نهاده‌ها و انجمن‌های زرتشتی، نام‌آوران، نمایندگان مجلس، ماهنامه و هفته‌نامه‌هایی ازجمله امرداد، ندای یزد و پیام مادر همکاری داشت. او علاقه زیادی به برپایی همایش‌ها و زنده نمودن جشن‌ها داشت. او توانست با همیاری دیگر فرزانگان زیارتگاه ستی پیر را در روز اشتاد ایزد و خورداد ماه 1375 رونق ببخشد. در همان سال‌ها گردآوری تاریخ، فرهنگ زرتشتیان را آغاز کرد و نتایج این کوشش کتاب‌های با نام، خاطرات رستم شاهپور مهر، داستان رز و دشت سپیدار، پیوند مهربان و گوهر پاک شد.

روانشاد شهریار هیربد زاده ۱۹ فروردین‌ماه ۱۳۲۹  یزد است و روز سه‌شنبه بیست و سوم امرداد ماه ۱۴۰۳ چشم از جهان فروبست.

از راست: موبد رستم کاووسیان‌زاده و موبد خدامراد گنجی

همکاران ایشان در هفته نامه ندای یزد

فرتور از فیروزه منوچهری است.
6744

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
X
LinkedIn
Email

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *