بشود که از کسانی شویم که زندگی را تازه و جهان را نو میسازند (اهنود گات هات ۳۰ بند 9)
سیام امردادماه به روز شهریور از ماه شهریور سال ۱۴۰3 دومین سالگرد درگذشت پدر نازنینم سیروس اردشیر دانشمند (که سادگی، یکرنگی و وجود پرعشقش را هر روز و هنوز با تمام وجود حس میکنم) میباشد. تصمیم گرفتم نوشتاری کوتاه و پر از پرسش در مورد تفسیری محدود از بند 9 هات 30 گاتها (که بسیار وسیع و پر مغزتر از این گفتار است) تهیه کنم.
با بررسی هات ۳۰ بند 9 از آموزههای ارزشمند نخستین آموزگار هستی سوالهای مختلفی در ذهن ایجاد میگردد; چگونه میتوان زندگی را تازه و و جهان را نو ساخت؟ آیا شروع نو ساختن جهان از تغییر در خود هر انسان شروع میشود؟ آیا شاداب و پرانرژی بودن (معادل فارسی لغت لاتین FRESH که ریشه آن کلمه فرشم در همین بند گاتها است) و دوری از گوشهنشینی و رخوت گامی اساسی در جهت نوشدن است؟ تازهگردانیدن جهان با چه ابزارهایی صورت میگیرد؟ آیا ابزار ما به جز علم و تجربه بزرگان و اجداد است؟ آیا برای نوسازی باید تجربیات و تمامی رسوم گذشتگان را کنار گذاشت؟
اینک که به پرسش آخر رسیدیم بر آن شدم با توجه به عنوان نوشتار جزییات بیشتری را مطرح نمایم.
در زندگی ماشینی امروزی عواملی نظیر بیماریهای مسری، گرانی، تفریحات فردی متعدد، وضع مالی نسبتا مساعدتر خانوادهها، تربیت فرزندان در محیطهای بسته و غیره سببشده که زندگی فردی به نسبت گذشته رواج بیشتری داشته باشد. برگزاری مراسم و آداب و رسوم دینی و ملی نیز در سایه این گرایش کمرنگ شده و استقبال عموم خصوصا جوانان به آن کمتر شده است. از سوی دیگر عدم روشنگری موثر توسط بزرگان جامعه در خصوص فلسفههای زیبای مراسم باعث شده این استقبال کم، منطقی و همجهت با تغییرات جامعه به نظر برسد. فلسفههایی( نظیر لزوم دهش، همازوری و حضور در اجتماع که در گهنبارها از گذشته تا امروز ادامه داشته، نگرش مترقی اشو زرتشت به زندگی و مرگ که با قوانین امروز انرژی و فیزیک سازگار بوده و در برخی از مراسم درگذشتهها به آن اشاره میگردد و غیره) که نیازمند بیان شفاف و جذاب توسط نخبگان در محلهای مناسب و با ابزارهای امروزی است. از طرفی پررنگتر کردن وجهه خرافی مراسم توسط برخی ناآگاهان مغایر با اندیشههای اشو زرتشت بوده و باعث دوری بیشتر جوانان از آدابورسوم گذشتگان میگردد.
به نظر میرسد نه تیشه به ریشه مراسم و آیینهای موجود (با ژستی روشنفکرانه) و نه دفاع تمام قد از آنها (با دیدگاهی متحجرانه) در راستای مطالب هات 30 بند 9 نمیباشد. شاید بهروزرسانی مراسم با حفظ فلسفه و معانی زیبای آنها یکی از راهکارها باشد و شاید….
روان تمامی درگذشتگان شاد و یادشان گرامی باد
اردشیر دانشمند، امرداد ماه 1403
5 پاسخ
روانش شاد و بهشت بهره اش باد. او را فردی فرهیخته و دلسوز جامعه میشناختم. راهش سبز.
نو شدن به معنای دور ریختن گذشته و کهنه نیست. فرشکرت به معنای تازه ساختن و زنده کردن است. همانطور که کشتی را روزانه نو میکنیم، سنتها را نیز بایستی نو سازیم.
تشکر از یادداشت خوب شما.
روز خوش. کهنه و نوشدن انسانها به چه چیز میتواند باشد. به دور ریختن اگاهی های روز که هر ثانیه و دقیقه و ساعت به گدشته میرسد و به جایگاه کهنه گی انتقال پیدا میکند؟ اونم در این زمانه و شرایط که همه ی ما نیازمند به تفکرات جدید و نو میباشیم؟! ما نیازمند تفکرات درست و صحیح میباشیم که برایمان همیشگی و تازه گی خود را داشته باشد. ما مراسمها و همازوری ها را با تفکرات جدید اشتباه گرفته ایم. ما نیازمند این میباشیم که به کهنه و نو شدن وصله نزنیم. هر چند تمام تفکرات انسان انگار وصله ای در تداوم برای نوشدن میباشد. امیدوارم تفکرات ما برای بهبود و زندگی خوب شکل بگیرد و هر روز برای ایندگان روزی نو و سعادت افرین باشد. به هر جهت سنت ها و چهره های گهنبار یعنی کمک و روزی رساندن به همکیشان و ناتوانان و بهتر زندگی کردن با افکاری جهت بهبود خود و خانواده و جامعه و اجتماع می باشد. روح درگذشتگان خوب به نیکی در یادها باقی و شاد باشد.
واقعا گاتها الهام بخش هست. با سپاس از مطلب مفید شما
به نکته زیبایی اشاره کردین اینکه آموزه های اشوزرتشت به صورت مدرن و شیوا در دستور کار موبدان دینی و آموزگاران دینی قرار بگیره خیلی میتونه موثر واقع بشه چون به این شکل ایده ها و افکار نسل جوان تر هم با آموزه های اصیل اشوزرتشت همراه شده و تاثیر فراگیر تری بر جامعه گذاشته میشه.ممنون از اشتراک گذاری اندیشه نیکتون
نخست روح پدر محترم شاد و قرین رحمت
در مرحله بعد باید بگویم جدا شدن نسل امروز از سنت بصورت تمام و کمال صحیح نیست و به نظر این بنده حقیر عمق رابطه بیشتر شده است و اجبار و تقلید کورکورانه جای خود را به تامل داده است و از دید اینجانب دیگر روشنفکر از عوام ذوشنفکر جدا گردیده است و تحترام به سنتها با تغکر و مطالعه بیشتر و شایسته تر و با کیفیت تر و شاید در کمیت کمتر صورت می گیرد و در پایان با اشاره به گفته رودکی که گفته است: «شادباش و دیر زی» زندگی شاد به هر طریقی مصداق یا زندگی ایده آل دموکرات گونه است