نقاشیهایی به دیرینگی بیش از 1700 سال (آغاز سدهی سوم میلادی) در گسترهی آرامگاهی شهر گور، در فیروزآباد یافته شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس از کشف نقاشیهایی به دیرینگی بیش از 1700 سال (اوایل سدهی سوم میلادی) در گسترهی آرامگاهی شهر گور، در فیروزآباد خبر داد و گفت: این نقاشیها بر روی بدنهی تابوت ساسانی در زمان عملیات ساماندهی ترانشه آرامگاهی شهر گور دیده شد.
به گزارش ایلنا محمد ثابت اقلیدی در حاشیه بازدید از شهر تاریخی گور در شهرستان فیروزآباد با بیان اینکه در فصل نخست کاوش باستانشناسی شهر گور افزون بر آثار مهرازی (:معماری) و شواهدی از دو تابوت، به یافتههای منحصربهفردی از دیوارنگاره و کف نگاره برخورد میشود، گفت: این نقاشیها با بهرهگیری از رنگدانههای معدنی روی بستر گچی اجرا شدهاند در این نقاشیها چهرهها بهصورت نیمرخ و سهچهارم رخ کشیده شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس افزود: در بخش شمال باختری منار شهر گور اتاقکی با دیوارههای خاکی وجود دارد که از داخل گچاندود شدهاند و در دیواره شرقی این اتاقک، نقاشی دیواریای به اندازهی ۶۰ در ۹۰ سانتیمتر به چشم میخورد که با سنجش آنها با مورد همانند در کاخ اردشیر و همچنین نوع رنگ و سبک، نقاشیها بخشی از زندگی یا آیین ویژهای از خانوادههای ثروتمند و امپراتوری ساسانیان را بازگو میکند.
ثابت اقلیدی ادامه داد: در نقاشیهای کف این گستره نیز نقوش هندسی مثلثی شکلی دیده میشود که با استفاده از رنگ قرمز- سبز- نارنجی بهگونهی کاملا متقارن با نقشهای مثلثی در چهار طرف و مربع در مرکز رنگآمیزی شده است، همچنین نقاط سیاهرنگی بر روی زمینه صورتیرنگ مربعها وجود دارند که خطوط محیطی اشکال هندسی یادشده بارنگ مشکی از هم جداشدهاند.
به گفته او در هماکنون در نظر است نسبت به ادامه کارهای حفاظتی یافتهها ساماندهی ترانشه و ایجاد یک سایتموزه اقدام شود تا معرفی مناسبی از این آثار نفیس به عمل آید.
بنابر این گزارش در جریان کاوش شهر گور در فیروز آباد ترانشهای دراندازههای تقریبی ۱۵ در ۱۵ متر، ایجاد شد و این موضوع در آغاز سال ۱۳۸۴ برای گرفتن تدبیرهای حفاظتی مناسب به پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی بازتاب داده شد و نخستین اقدام حفاظتی بر روی این آثار نقاشی انجام شد. از سال ۱۳۸۴ تاکنون اقدام حفاظتی دیگری برروی این نقاشیها و دیگر یافتهها انجام نشد و تنها میتوان به ایجاد یک پوشش حفاظتی درسال ۱۳۸۶ بر روی ترانشته اشاره کرد که البته به در امان ماندن یافتهها کمک شایانی کرد. هماکنون این محوطه مورد کاوش باستانشناسی و عملیات مرمتی و ساماندهی قرار گرفته است.
از سمت راست این نگاره به ترتیب، نقش مرد جوانی دیده میشود که به دلیل ازمیانرفتن نیمی از نقش و پایین تنه، وضعیت قرارگیری آن روشن نیست، فرم طراحی آن بهگونهی تمام تنه از روبهروست ولی چهره به صورت نیم رخ نقاشی شده است. سمت چپ این نقش و چسبیده به آن، نقش زنی دیده میشود که با همان سبک نقش کناری اجرا شده با تغییر در رنگ لباس و روی زمینه قرمز که چیزی همانند به بره روی دستان او جای دارد. این نقش داخل یک کادر مستطیل با زمینه سبز روشن جای گرفته است و یک کادر دیگر به فاصله پنج سانتیمتری در سمت چپ آن و کامل موازی با کادر کناری وجود دارد که با زمینه صورتی دو نقش انسانی در آن ترسیم شده است که از نظر سبک اجرا کاملا همانند نقاشیهای سمت راستی هستند.