لوگو امرداد
امروز وهوخشترگاه ماه گاتابیو در گاهشمار زرتشتی برابر با 28 اسفندماه

حرکت ستارخان و باقرخان دو چهره ملی به سوی تهران

319202امروز وهووخشترگاه ماه گاتابیو سال 3757 زرتشتی، چهارمین روز چهره‌ی گهنبار همس‌پت میدیم گاه، چهارشنبه 28 اسفندماه 1398خورشیدی، 18 مارس 2020 میلادی

بیست و هشتم اسفند‌ماه سال 1288 خورشیدی، ستارخان و باقرخان، دو چهره برجسته ملی با دعوت حکومت به تهران فراخوانده شدند تا از خدمات وطن‌پرستانه آنان تجلیل شود.

در میان رویدادهای تاریخ معاصر قزوین، به ویژه در مقطع پس از فتح تهران توسط مشروطه‌‌خواهان، ورود ستارخان و باقرخان، دو چهره برجسته ملی و اثرگذار در انقلاب مشروطیت ملت ایران به قزوین از اهمیت برخوردار است. ستارخان و باقرخان که به دنبال فتح تهران و استقرار دولت مشروطه دچار اختلافات شدیدی با حاج مخبرالسلطنه، والی آذربایجان شده بودند از سوی حکومت به تهران دعوت شدند تا ضمن تجلیل از خدمات وطن‌پرستانه آنان، از شدت دامنه اختلافات بین این دو و والی آذربایجان که سبب اختلال در اداره امور آذربایجان گردیده بود نیز کاسته شود.  بیست و هشتم اسفند‌ماه سال 1288 خورشیدی، این دو شخصیت ملی در مسیر حرکت از تبریز به سمت تهران، در میان استقبال باشکوه مردم که با برپا داشتن طاق‌نصرت‌های فراوان و آذین‌بندی خیابان‌ها و معابر انتظار آنان را می‌کشیدند؛ وارد قزوین شدند.  باقر عاقلی در «روزشمار تاریخ ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی» در باره جریان سفر این دو به قروین می‌نویسد: «ستارخان سردار ملی و باقر خان سالار ملی، تبریز را به قصد تهران ترک گفتند، در مسیر سردار و سالار در تمام شهرها طاق‌نصرت برپا شد و مردم، مقدم آن دو مبارز را گرامی داشتند. قزوین بیش از هر شهری، مقدم ستارخان و باقرخان را گرامی داشت و در خیابان‌های مسیر مجموعا 12 طاق‌نصرت برپا کردند. ستارخان پس از تشکر از مردم مشروطه‌خواه قزوینی با حضور در قبرستان آمنه‌خاتون شهر بر مزار مشروطه‌خواهان فاتحه خواند ». احتمال بروز درگیری بین روس‌ها و مجاهدان تبریزی ورود ستارخان و باقرخان و همراهان مسلح‌‌شان به قزوین هنگامی صورت ‌گرفت که نیروهای اشغالگر روسی در این شهر حضور داشتند و با حرکت و مانور مسلحانه مجاهدان تبریزی در شهر بیم بروز درگیری بین آنان و سربازان روس می‌رفت. در «فتح تهران، گوشه‌هایی از تاریخ مشروطیت» در باره چگونگی این ماجرا آمده است: «در آن هنگام قزوین تحت سلطه روس‌ها بود و چون همراهان ستارخان و باقرخان مسلح بودند؛ همین امر ممکن بود بین آنها و سربازان روسی تصادم و برخوردی ایجاد کند. به همین خاطر اسماعیل نوبری، وکیل آذربایجان در مجلس طی تلگراف رمزی به اسماعیل امیرخیزی از همراهان ستارخان از او خواست با توجه به حضور روس‌ها در شهر، خوب است ستارخان مانع از ورود مسلحانه افراد خود به قزوین شود. ستارخان که سخت مغرور بود به افرادش که بعضی تفنگ را بر دوش و بعضی آویخته به زین داشتند، فرمان داد که همه تفنگ‌ها را بر سر دست بگیرند و به این ترتیب از وسط شهر بگذرند و ضمنا به باقرخان که جلوتر رفته بود؛ پیغام داد که افراد او نیز چنین کنند.

IMG 1895 1

وهوخشتر گاه، چهارمین روز گهنبار چهره‌ی همس‌پت‌میدیم‌گاه خجسته‌باد.
واژه‌ی همس‌پَت‌میدیم به چم (:معنی) برابر شدن روز و شب است.
در گاهشمار زرتشتی همه‌ی ماه‌ها 30 روز است. پنج روز پایان سـال هر یـک نامـی جـداگـانه دارد و زرتشتیان این پنج روز گهنبار را به عـنوان جـشن پنجه یا پنجی جشن می‌گیرند. این پنج روز را پنج روز پنجه گویند که نام آن‌ها به ترتیب، روز نخست پنجه اهـنودگـاه نام دارد.روز دوم پنجـه اشتود گـاه نـام دارد.روز سوم پنجه سپنتمـدگـاه نام دارد. روز چهارم پنجه وهوخشترگاه نام دارد. و روز پنجـم پنجه وهیشتواش گاه نامیده می‌شود این نام‌ها یادآوری کننده‌ی بخش‌های پنج‌گانه‌ی گات‌ها هستند از این رو روزهای برگزاری پنجه را ماه گاتابیو می‌گویند. بنابراین سالنمای زرتشتی که بر اساس گـردش زمین به دور خورشید است دارای ۳۶۵ روز کامل می‌شود. هر چهار سال یک‌بار یک روز بیشتر وجود دارد که آن را اَوَرداد از ماه اورداد می‌گویند.

یادروز 28 اسفندماه:

  • 28 اسفند 1330 دکتر محمد مصدق نخست وزير وقت و مبارز راه ملی شدن نفت ايران روز 29 اسفند هر سال را روز ملی شدن نفت، يک روز ملی و تعطيل عمومی اعلام كرد.
  • عملیات ساختمانی کارخانه ایران ناسیونال از بهمن‌ماه 1341 خورشیدی آغاز شد و ظرف سیزده ماه آماده کار شد. محصولات کارخانه اتوبوس است و روزانه تا چهار دستگاه محصول دارد.
به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-09