لوگو امرداد

گوت؛ چادر عشایر سنگسر ثبت ملی شد

goot01شیوهی بافت و برپایی «گوت»، سیاه چادر ویژه‌ی ایل سنگسری، به نام اثر ناملموس ثبت ملی شد.
سنگسر در استان سمنان، که اکنون «مهدی شهر» خوانده می‌شود، خاستگاه ایل سنگسری است. سنگسری‌ها گذشته‌ای درازدامن و گویشی ویژه دارند. اما شیوه‌ای که در ساخت چادرهای ایل خود به کار می‌برند، در هیچ جای دیگر نمی‌توان پیدا کرد، تا آنجا که آن‌را «بزرگترین سیاه چادر عشایر کشور» نامیده‌اند.
گوت از پشم بُز بافته می‌شود. این دست‌بافته افزون بر استواری و ماندگاری، در برابر تابش آفتاب و خطرهایی که چادرنشینان را تهدید می‌کند، پایدار است و ساختار ویژه‌ای نیز دارد. بدین گونه که کف آن با پلاس سنگسری پوشیده شده است و دیوارهای آن نقش‌دار است. درون چادر نیز جداسازی شده است. بدین‌سان که جای خانواده، مهمانان و آشپزخانه جدای از هم است. دست بافت‌ها و آویزه‌های نقش‌داری نیز در درون چادر دیده می‌شود.
اکنون، به گزارش خبرگزاری ایسنا، گوت ثبت ملی شده است. مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با گفتن این خبر، افزوده است: «پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده این آثار که در دفتر ثبت و حریم اداره ‌کل تهیه و تدوین شده بود،  واجد ارزش شناخته شده اند و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار ناملموس کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی، شماره ثبت دریافت کرده‌اند».
این آثار دربردارنده‌ی: فنون بافت و برپایی گوت به شماره ثبتی 2011  و کوچ ایل سنگسری به شماره ثبتی 2012  است.
در میان خبرهایی که این روزها از گسترش بیماری کرونا می‌شنویم، خواندن خبرهایی از این دست، امیدبخش است و گوشزدی است از این که حتا در دشوارترین روزها نیز باید نگهبان میراث فرهنگی ایران بود. روزهای سخت خواهد گذشت؛ آنچه باید پایدار بماند فرهنگ دیرین و یادمان‌هایی است که پیشینیان نگاه‌داشته‌اند و نسل‌به‌نسل به آیندگان سپرده‌اند.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-04