لوگو امرداد
پیش‌کش سالنمای راستی

نماهنگ شاد به فرخندگی روز تیر از ماه فروردین؛ سیزده نوروزی

سیزده نوروزی برابر با روز تیر ایزد از ماه فروردین، یکی از کهن آیین‌های نیاکان ما ایرانیان است که از هزاره‌های دور آن را به نیکی پاس می‌داریم. ما زرتشتیان 3758 سال است فرازونشیب‌های بسیاری را گذرانیده‌ و با همازوری و همبستگی آیین نیاکانمان را پاس داشته‌ایم. با نیایش به درگاه اهورامزدا و برپایی جشن و شادمانی، جهان را تازه و آبادان ساخته‌ایم.
این روزها برای پیشگیری از گسترش بیماری کرونا، ناچار به دوری از گردهمایی هستیم. امسال با شرایط پیش‌آمده «سیزده‌ بدر» را به گونه‌ای دیگر می‌گذرانیم. سیزده نوروز، روز تیر، تیشتر ایزد در خانه می‌مانیم و با نیایش از تیر ایزد یاد کرده، باریدن باران، ترسالی و سرسبزی گستره‌ی ایران‌زمین را درخواست می‌کنیم.
سالنمای راستی، سیزده نوروزی  3758 دینی زرتشتیان را شادباش می‌گوید و با پخش نماهنگ از تارنمای امرداد همه‌ی ایرانیان و جهانیان را در شادی این روز فرخنده هم‌بهره می‌کند و امیدوار است سبزی و سرزندگی به روشنایی آب در زندگانی همگان در جریان باشد.

 

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه

نماهنگ شاد به فرخندگی روز تیر از ماه فروردین؛ سیزده نوروزی

سیزده فروردین، روز تیر از ماه فروردین را شادباش می‌گوییم.

 

13 calender

سیزدهمین روز از هر ماه تیر یا تشتر نام دارد. در باور ایرانیان پیش از اشوزرتشت تیر (تشتر) ایزد باران است. ایرانیان باستان از بامداد روز تیر از ماه فروردین سفره نوروزی را بر می‌چیدند و سبزه ها را با خود بر می‌داشتنند و به دشت و صحرا می‌بردند و به آب روان می‌سپردند و با نیایش به درگاه اهورامزدا آرزوی بارش باران و سالی پر از فراوانی و شادی می‌نمودند. ناخجستگی روز سیزده در نزد ایرانیان باستان وجود نداشته و باوری است خرافی. شاید این ناخجستگی مربوط به در گذشت آرش کمانگیر درسیزدهمین روز ماه است. روایت است که آرش کمانگیر، پهلوان ایرانی، در حالی که صلح را در ایران برقرار می‌کند جان خود را در روز تیر از ماه تیر از دست می‌دهد. تیر سیزدهمین روز گاهشمار زرتشتیان است و هیچکدام از روزها نامبارک نیستنند.

 

نمایه فروردین‌ماه از سالنمای 1399 خورشیدی در پیوست آمده است:

farvardin

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ،  نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

2 پاسخ

  1. وقت بخیر . درود بر شما .واقعا نماهنگ قشنگی است خیلی خوشحال شدم که این آهنگ قدیمی را میتونم داشته باشم .اگر آهنگهای دیگه را هم جمع آوری کنید و در سایت بگذاری سپاسگزار میشوم مخصوصا آهنگهای پیر سبز چکچکو و شاورهرام ایزد که البته این آهنگ حدود ۴۳ سال پیش روی صفحه ی گرامافون بود .من در کودکی خیلی دوست داشتم .صفخه ی آن خراب شد طرف دیگر صفحه هم یک آهنگ زرتشتی دیگر بود . کلا اگر میشود تمام آهنگهای قدیمی را جمع آوری کنید.برای ما خاطره انگیز است و شاید برای جوانان جالب

  2. من هم درخواست بانو آرميتا را دارم … لطفا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05