لوگو امرداد
امام جمعه‌ی اصفهان:

هیچوقت نگفتم زرتشتیان دوگانه‌پرست هستند، سخنانم تحریف شد

yousef tabaآیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه‌ی اصفهان که در نماز جمعه‌ی 23 مهرماه 1395 خورشیدی اصفهان، زرتشتیان را دوگانه‌پرست نامیده بود، یکم آبان‌ماه درگفت‌وگو با خبرگزاری قوه‌ی قضاییه سخنان خود را تحریف شده دانست.

گفت‌وگوی آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با خبرگزاری میزان را در ادامه می‌بینید:

به گزارش میزان، آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد درباره تحریف اظهارات خود از سوی برخی از رسانه‌ها پیرامون اینکه زرتشتیان دوگانه‌پرست هستند، اظهار کرد: بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم زیرا هیچ‌موقع نگفتم که زرتشتیان دوگانه پرستند.

وی اضافه کرد: گروهی از زرتشتیان قائل به دو خالق هستند که این امر با پرستش متفاوت است.

امام جمعه اصفهان خاطر نشان کرد: برخی از زرتشتیان معتقدند که چون عالم هم خیر و هم شر دارد خدای خیر یزدان است و خدای شر اهریمن. روندی که از قدیم الایام میان زرتشتیان وجود داشته است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به تفسیر آیت‌الله مکارم شیرازی پیرامون زرتشتیان تاکید کرد: این مرجع تقلید کشورمان در تعریف زرتشتیان می‌گوید شاید پیرو زرتشت نخستین کسانی نباشند که در مساله خالقیت همتایی برای خدا قرار داده‌اند یعنی ممکن است دیگران هم باشند. این‌ها اولین کسانی نبودند ولی از همه مشهورتر هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: آیت‌الله مکارم شیرازی در این تفسیر تاکید می‌کند زرتشتیان موجودات جهان را به دو گروه «خوب و بد»  و «خیر و شر» تقسیم کرده و برای هر گروه خالقی قائل شدند که «یزدان و اهریمن» یا «نور و ظلمات» نام آنهاست.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: بنابر این تفسیر دلیل زرتشتیان برای اینکه قائل به دو خالق خیر و شر هستند این است که آن‌ها معتقدند مخلوق خداوند سنخیت با خود او دارد و بنابراین خدای خیر نمی‌تواند با خدای شریکی باشد در نتیجه خدای خیر، خیر است وخدای شر، شر است.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه در بحث خالقیت دیدگاه زرتشتیان متفاوت است گفت: زرتشتیان در بحث پرستش فقط خدای خیر را می‌پرستند و پرستش آنها یکی است و دوگانه‌پرست نیستند ولی جمعی از زرتشتیان در قدیم معتقد بودند که اهریمن و یزدان با هم متفاوتند و خیر نمی‌تواند شر را خلق کند و شر نمی‌تواند خیر را خلق کند.

وی خاطر نشان کرد: توحید در پرستش و عبادت متفاوت از توحید در خالقیت است از این رو بنده هیچ‌گاه نگفته‌ام که زرتشتیان دوگانه‌پرستند ولی معتقدم جمعی از زرتشتیان به دو خالق معتقد بودند که ممکن است در شرایط فعلی نیز این عقیده در بین آنها وجود نداشته باشد ولی یزدان و اهریمن در مذهب آن‌ها قید شده است.

امام جمعه اصفهان تاکید کرد: زرتشتیان می‌گویند خدای خوبی‌ها یکی است و خدای بدی‌ها یکی دیگر اما خدای بدی‌ها را پرستش نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ما معتقدیم همه چیز در عالم خیر است و شری در جهان وجود ندارد، اظهار کرد: از نظر ما شر نسبی و عدم است و عدم هم خالق نمی‌خواهد.

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد درباره تحریف اظهاراتش در برخی از رسانه‌ها پیرامون زرتشتیان گفت: کسانی که این کارها را انجام می‌دهند ریشه کارشان معلوم نیست که بتوان حتی از آن‌ها شکایت کرد البته بنده قصد شکایت هم ندارم زیرا تحریف در سخنان بنده و ائمه جمعه از سوی برخی از جریانات امری طبیعی است.

پیش از این در خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرده بود امام جمعه‌ی اصفهان در خطبه‌های نماز جمعه‌ی این شهر زرتشتیان را دوگانه‌پرست نامیده بود.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

12 پاسخ

  1. باز هم این تعدیل و توضیح آیت اله قابل قبول نیست و زرتشتیان ایران چیزی جز قبول اشتباه و عذرخواهی از توهین به جامعه زرتشتی از جناب طباطبایی نژاد نمیپذیرند.
    زرتشتیان تنها دینی هستند که فرقه و گروه ندارند و همه یکسان یکتا پروردگار اهورامزدا را پرستش میکنند.

  2. زرتشت اولین پیامبر و اندیشمندی بود که دریافت جهان از دو بخش گیتی و مینو تشکیل شده است. منظور از مینو، آخرت و پس از مرگ نیست. بلکه تن انسان در جهان مادی گیتی است و روان انسان در جهان مینوی اندیشه، وجدان، تصور و احساس است. در نماز روزانه داریم که گیتی مان باد به کامه تن، مینو مان باد به کامه روان. سپنتا مینو و انگره مینو تنها در عالم اندیشه و تصور وجود دارند (هات 30 بند 3، آن دو گوهر همزاد از ابتدا در عالم تصور وجود داشتند). بنابراین انگره مینو یا اهریمن که همان اندیشه بد است ماهیت مینوی دارد و زاده اندیشه انسان است. اجسام و حیوانات انگره مینو ندارند. واقعیت و اجزاء گیتی نیک و بد ندارند. بنابراین اهریمن که در دین زرتشتی زاده اندیشه انسان است، نمیتواند خالق یا خدا باشد. متاسفانه بسیاری از نویسندگان و صاحبنظران از جمله آیت اله سید یوسف طباطبایی نژاد این فلسفه عمیق دین زرتشت را نفهمیده و دو گوهر همزاد عالم تصور را معادل دو خالق میدانند. در صورتی که واضح و مشخص است که زرتشت و زرتشتیان تنها به یک پروردگار یکتا باور دارند و نیایش میکنند.

  3. متاسفانه در این سخنان جدید علاوه بر تکرار سخنان پیشین مبنی بر وجود دو خدا ، وجود فرقه و شاخه در دین زرتشتی هم اضافه شده!!! و مرتب تکرار شده گروهی از زرتشتیان !!! چقدر جای برخورد جدی تر خالیست

  4. سخنان آیت الله طباطبایی که همان است از طرفی میگویید سخنانش تحریف شده .

  5. البته پاسخ شرعی را اگر مراجع رسمی دینی صلاح بدانند خواهند داد،ولی فیلم خطبه ایشان از اینجا http://www.telewebion.com/#!/episode/1521020/ قابل دسترس است (و نیز کپی آن هم در صورت نیاز برخی جریانات)، در زمان 17:38 ایشان میفرمایند «… بحث مدرسه ایه واقعاً که بشینه آدم بحث بکنه …” (البته باید دید که منظور از مدرسه در اینجا دقیقاً چیست و آیا الف- جایگاه تجمع دانش پژوهان است و دو طرف بحث حاضرند و یا ب- مثل دبستان یک معلم متکلم وحده وجود دارد و دانش آموزانی به دلایل مختلف حاضرند). آیا بهتر نیست از طرح چنین بحثهایی در میان عوام بپرهیزیم و آن را به جایگاه خودش (مدرسه) واگذاریم؟

  6. ممنون از دکتر اختیاری، دکتر سپهری، موبد سروشپور، تاراپوروالا و دیگر همکیشان که جواب قاطع و دندان شکن میدهند. امرداد مناظره ای ترتیب دهد تا همگی شاهد روشن شدن موضوع باشند.

  7. متاسفانه ایشان سخن اشتباه قبلیشان را مجددا در قالبی جدید بیان کردند…
    به این معنا که زرتشتیان را معتقد به دو خالق دانستند در حالی که ما زرتشتیان معتفدیم خدا یکیست و آن اهرامزداست و هر آنچه آفریده شده پاک است و از اوست و این خیر و شری که وجود دارد توسط دو قوه انگره مینو (اهریمن ) و سپنته مینو که به معنی اندیشه ناپاک و اندیشه پاک هستند که در اندیشه ما وجود دارند تعیین می شود که در انسان ها متفاوت است …
    و واقعا نباید بگزاریم چونین افرادی که خود را عالم هم می دانند با سخنانی اشتباه دیدگاهی نادرست به ایرانیان درباره دین پاک نیاکانشان منتقل کنند …
    واقعا از مسئولان جامعه انتظار برخورد بیشتری داشتیم …

  8. شایسته نیست در باره ی پیروان پیامبری که بیش از 3700 سال پیش از بر افراشتن دست ها برای نماز بردن به دانای بزرگ هستی بخش، انسانیت را آگاه کرده این گونه سخن بگوییم. واژهای دین و نماز ریشه در زبان پارسی دارند.

  9. من دوبار این نامه رو خوندم اخرش نفهمیدم این نامه اول ایشون که توهین کردند بوده یا نامه دومشون که خواستند رفع توهین کنند بوده اخه این نامه هم پر از توهین هستش

  10. این که باز همون حرفارو تکرار کرد تازه بهشون اظافه هم کرد واقعا جای تاسف داره

  11. به امید روزی که دیگه این سخنان را تو جامعه رواج ندهند و به جای توهین به زرتشتیان به فرقه های منحرف کذاب بهاییت و وهابیت گیر بدهند و چهره زشت انها را نشان مردم مسلمان ایران دهند بعدم به عقیده تمام ادیان ایرانو جهان غیر از شما زرتشت اولین پیامبر ایرانه نه جهان

  12. سخنان امام جمعه محترم بسیار کلی تر از آن است که بتوان با منطق به ایشان پاسخ داد .البته محض اطلاع ایشان عرض کنم گروهی از مردم هستند (خود شما به فراخور زرتشتی ، مسلمان، و مسیحی را جایگزین نام گروه کنید) که باور دارند هم جنس گرایی یک نیاز جامعه انسانی است .خوب بحث بر سر صحت و عدم صحت این باور یک چیزی است و نسبت دادن آن به یک گروه خاص (مثلا مسیحیان) یک چیز دیگر . در این موارد قطعا نظر پاپ بیانگر باورهای مسیحیان است و موبد زرتشتی حق ندارد این باور را به نام باور گروهی از مسیحیان تبلیغ کند .لذا بهتر است حضرت آیت اله اول نظر مراجع دین زرتشتی را اسفتاء بفرمایند و سپس بیانات خود را به سمع شنوندگان برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06