لوگو امرداد

نامه‌ی اعتراض‌آمیز نماینده‌ی زرتشتیان به امام جمعه‌ی اصفهان

نامه‌ی اعتراض‌آمیز اسفندیار اختیاری به امام جمعه اصفهاناسفندیار اختیاری، نماینده‌ی زرتشتیان در مجلس، در اعتراض به سخنان آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، امام جمعه‌ی اصفهان که در خطبه‌های واپسین نماز جمعه‌ی این شهر زرتشتیان را دوگانه‌پرست خوانده بود، نامه‌ای اعتراض‌آمیز منتشر کرد که متن کامل آن در زیر آمده است:

به نام دانای بزرگ هستی بخش

جناب آقای آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد

نماینده محترم ولی فقیه در استان اصفهان

با درود و احترام

متاسفانه جنابعالی در روز ۲۳ مهرماه ۱۳۹۵ در نماز جمعه اصفهان، با یک استدلال عجیب! زرتشتیان شریف و پرافتـخار را به ناحق، دوگانه پرست نامیدید. این اتهام برای ایـرانیان و زرتشتیانی که در درازنـای تاریخ، یکتا پرست بوده اند و به آن افتخار می کنند، نیازی به آوردن استدلال برای پاسخگویی ندارد اما در پاسخ به دلیل عجیب ذکر شده برای این اتهام، به یک نکته بسنده می کنم. اینکه اگر بارها از شیطان در کتاب های دینی و مذهبی مسلمانان نام برده شده است، به معنی اعتقاد به خدای بدی و شر در دین اسلام نبوده و نیست و حتما خداوند بمانند باور ایرانیان و زرتشتیان، یکتا بوده و هرچه را آفریده است، نیک و خوب است. بنابراین تکرار کلمه شیطان یا اهریمن، بنا به تعبیر رهبر گرانقدر، با هدف ایجاد هوشیاری دائم انجام می شود و در واقع “شناخت توطئه” است نه “توهم توطئه”.

همچنین در محکوم کردن هرگونه صحبت های تفرقه برانگیز، به ذکر مجدد سخنان جنابعالی که اخیراً در جلسه خداحافظی پیشوای مذهبی اصفهان بیان کردید، بسنده می کنم که عنوان کردید:” آمریکا و غرب دائما علیه ایران و نقض حقوق بشر اتهام زنی می کنند و شرایط زندگی برای دیگر ادیان را بسیار سخت و ظالمانه مطرح می کنند این در حالی است که آنها از این همزیستی و احترام به ادیان در ایران آگاهی دارند و مغرضانه و به خاطر دشمنی با جمهوری اسلامی اتهام زنی می کنند”، امیدوارم که به این سخنان عمل کنیم زیرا کشور بزرگ و اهورایی ایران، به کردار بیش از گفتار نیاز دارد و این کشور شکوهمند، همواره نیازمند یکپارچگی قومی، دینی و نژادی است.

نکته آخر اینکه ایرانیان به تمدن و فرهنگ خود در تاریخ پر فراز و نشیب این سرزمین افتخار می کنند و یکتاپرست بودن یکی از این موارد افتخار آفرین است. چه به جا و درست رهبر گرانقدر انقلاب فرمودند که آیین زرتشتی در ایران متولد شده است و این برای کشور ما، مایه فخر و مباهات است که محل ولادت اولین پیامبر آسمانی جهان، در ایران بوده است.

اینجانب با وجود اینکه اعتقاد دارم اینگونه تهمت ها، تاثیری در بین باور ایرانیان ندارد، اما اعتراض شدید خود را به این سخنان نادرست اعلام می کنم و انتظار دارم که نمایندگان محترم خبرگان رهبری، بیش از دیگران به ادیان الهی احترام بگذارند.

دکتر اسفندیار اختیاری

نماینده ایرانیان زرتشتی

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

7 پاسخ

  1. سخنرانی های نماز جمعه سیاسی است و نه دینی. بنابراین مناسب بود که نماینده سیاسی جامعه به این سخنان اعتراض کند و نه روحانیان زرتشتی. مناسب است که در این شرایط خطیر مملکت، امام جمعه به دشمن کشور یعنی حکومت اسراییل ناسزا بگوید ولی ناسزا گفتن به جامعه خدمتگزار، خوشنام و ایرانی زرتشتی نامناسب و دور از عقلانیت بود. حتی ترس از ایرانی گرایی هموطنان در آستانه بزرگداشت تولد کورش بزرگ اینگونه سخنان را توجیه نمیکند. زرتشتی از ادیان توحیدی و اقلیت دینی پذیرفته شده در قانون اساسی کشور است. لازم است که هیات ائمه جمعه و حوزه علمیه قم نیز به اینگونه سخنان تفرقه آمیز در ملت واحده سریعا عکس العمل نشان دهد.

  2. این نامه در خبرگزاری ایسنا و چند کانال تلگرام از جمله اصلاحات نیوز منعکس شده و مسلما تاثیرگزار خواهد بود. با تشکر از آقای دکتر اختیاری و امرداد که سریع و درست عکس العمل نشان دادند.

  3. حای بسیار تاسف دارد که چنین افراد کم سپادی بعنوان عالم دینی مردم انتخاب شده اند

  4. درود بر اقای اسفندیاری کاش می شد جلوی رواج این تهمت ها و اهانت هارا تو جامعه گرفت زرتشتیان جزیی از جامعه ایرانی هستند و مردمانی بسیار نجیب و شریف
    و بی ازار و افتخار ایران و مردم انست که اجداد برخلاف خیلی ملت ها از ابتدا یکتا پرست بودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30