لوگو امرداد
شهاب فرهادیان، دبیر گردش 26 کانون دانشجویان زرتشتی:

می‌کوشیم برای کانونی پویاتر و همدل‌تر

834e60df e8d0 4405 ab6c 76d784e3652f 1

کانون دانشجویان زرتشتی در راستای همبستگی بیشتر میان دانشجویان زرتشتی و ایجاد همکاری دینی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، هنری، ورزشی و هماهنگی با دیگر سازمان‌ها و ارگان‌های رسمی کشور شکل گرفته‌است. نخستین فعالیت‌های این نهاد در سال ۱۳۴۸ آغاز شده‌است. نیم سده است که دست‌ در دست هم بی‌وقفه تلاش کرده‌اند و تاکنون 25 گردش را پشت سر گذاشتند. شهاب فرهادیان، نودانشجویی است که از دو سال گذشته به کانون پیوسته و در انتخابات گردش* 26 به عنوان دبیر کانون دانشجویان زرتشتی برگزیده شد. بیست‌وششمین دبیرکانون با بهره‌گیری از تجربه‌ی 25 دبیر پیشین از آرمان خود برای پیشبرد و بهبود این نهاد زرتشتی می‌گوید.
شهاب فرهادیان زاده‌‌ی 16 خوردادماه 1378 خورشیدی در تهران فرزند مهرناز خسرویانی و شهرام فرهادیان است. از سال 1396 همزمان با پذیرفته شدن در رشته‌ی مهندسی برق دانشگاه آزاد واحد تهران به کانون دانشجویان زرتشتی پیوست. دوره‌ی ابتدایی و راهنمایی را در آموزشگاه‌های زرتشتی جمشیدجم و رستم‌آبادیان گذرانده و دوره‌ی دوم متوسطه را در دبیرستان دکتر حسابی به پایان رسانده است.
دوران‌ دانش‌آموزی در برنامه‌های ورزشی فرهنگی کانون دانشجویان زرتشتی مانند جام جان باختگان، اردوی دانش‌آموزی، مسابقه‌های کتابخوانی، دین دبیره شرکت کرده و با فعالیت‌های کانون آشنا شده است.
دبیر گردش 26 کانون دانشجویان زرتشتی، با اشاره به این که در کنار هموندان هیات‌مدیره و همراهی دیگر هموندان کانون برای ساختن کانونی بهتر، پویاتر و همدل‌تر تلاش خواهد کرد، از اهداف دانشجویان جوانی که گردهم آمده‌اند گفت: یکی از برنامه‌ریزی‌های ما کانونی‌ها این است که سطح علمی، فرهنگی، هنری، دینی و ورزشی دانشجویان را بالا ببریم و در کنار آن مهارت‌های اجتماعی مانند همزیستی، همکاری گروهی، روابط‌عمومی، شکیبایی و مسوولیت‌پذیری را در راستای برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر و جامعه یاد بگیریم. دانشجویان افزون‌بر مهارت‌های علمی و دانش که در دانشگاه بدست می‌آورند بتوانند در کانون مهارت‌هایی را بیاموزند و تجربه کنند تا بتوانند از آن‌ها در زندگی خود بهره بگیرند. با توسعه‌‌ی مهارت‌های اجتماعی به آگاهی از چگونگی برقراری ارتباط موثرتر و کاراتر برسند. پس به روشنی دیده می‌شود که یکی از هدف‌های ما کانونی‌ها این است تا در جهت پیشرفت یکدیگر هم راستا گام برداریم و در این راه به یکدیگر کمک کنیم.
کانون دانشجویان زرتشتی از هشت شورا تشکیل شده است و فعالیت‌های خود را درچهارچوب تعیین شده انجام می‌دهد. هر یک از این شوراها هموندهای خود را دارد و همچنین دارای یک رابط است که وظیفه‌ی او برقراری پیوند میان شورا و هیات‌مدیره‌ی کانون است. شهاب فرهادیان در این دو سالی که به کانونی‌ها پیوسته، کار و مسوولیت‌پذیری در شوراهای ورزشی و آموزشی را بیشتر از دیگر شوراها تجربه کرده است. وی از نقش شوراها در پیش‌برد آرمان‌های کانون گفت: همان‌گونه که می‌دانید کانون از شوراهای گوناگونی مانند شورای ورزشی، شورای آموزشی، شورای دینی، شورای فرهنگ و ادب، شورای هنر، شورای روابط عمومی، شورای کار و اقتصاد و شورای مددکاری تشکیل شده است. هرکدام از این شوراها در کنار یکدیگر با برنامه‌ریزی می‌کوشند تا کانون و هازمان زرتشتی پیشرفت کنند و این اهداف و برنامه‌های کانون با یاری دیگر انجمن‌ها و ارگان‌ها امکان‌پذیر می‌شود.
آموزش و پرورش دانش‌آموزان زرتشتی در زمینه‌های ورزشی، دینی، اجتماعی، آموزشی و هنری یکی دیگر از هدف‌های کانون است. هموندان کانون می‌کوشند تا با برنامه‌ریزی در این زمینه‌ها، ذهن دانش‌آموزان زرتشتی را بازتر کرده و باعث شوند تا دانش‌آموزان بتوانند در زندگی و آینده‌‌ای که در پیش دارند بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انجام دهند.

وی در ادامه افزود: ما کانونی‌ها با ایده‌های خود می‌توانیم تحول‌های زیادی را ایجاد کنیم تنها چیزی که ما نیاز داریم همکاری و همیاری افراد جامعه است. برنامه‌های بزرگی که برگزار می‌کنیم مانند جام جان باختگان، همایش اوستا خوانی و گاتاشناسی مانتره، اردو دانش‌آموزان زرتشتی سراسر کشور، جشنواره‌ی موسیقی زرتشتیان سراسر کشور، همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور و نمایشگاه آیین و فرهنگ ایران باستان مثال‌های خوبی برای این گفته است. هدف دیگر ما کانونی‌ها این است تا همه‌ی افراد جامعه و هازمان زرتشتی را بیش از پیش همیار یکدیگر کنیم.
ما کانونی‌ها با وجود همه‌ی تفاوت در عقیده و تفکر، همه با همبستگی و هماهنگ، برای داشتن کانونی پویاتر، همدل‌تر و جامعه‌ای همفکر و یکدل کوشش خواهیم کرد.

دبیر گردش 26 کانون از اهداف هر یک از شوراهای هشت‌گانه گفت: شاید اهداف را نتوان در کلمه گنجاند ولی می‌توان گفت، این گردش برپایه‌ی تحقق اهداف شوراها برنامه‌ریزی می‌شود. شورای هنر، این شورا با اهداف پیشبرد نیاز‌های جامعه در حوزه‌ی هنر پیش می‌رود و در شوراها با مشخص شدن نیاز اصلی در زمینه‌هایی چون هنر نمایش، کُر، صدابرداری، فیلم برداری، هنرهای دستی و از این دست موضوع‌ها، کوشش می‌شود که درآینده به نتیجه‌ای شایسته برسد.
این شورا افزون‌بر کارهای یاد شده، برای برگزاری هر چه بهتر و با کیفیت‌تر برنامه‌ی جشنواره‌ی موسیقی زرتشتیان سراسر کشور و همچنین با توجه بیشتر به علاقه‌مندان هنر عکاسی، می‌کوشد تا به پیشرفت روزافزون دست یابد.

شورای کارو اقتصاد، این شورا که از نوبنیادترین شوراهای کنونی کانون است با هدف نیاز دانشجویان به آشنایی با مبانی آغازین کار و کارآفرینی و افزایش آگاهی از دنیای اقتصاد و پول بنیاد شده است که در دوسال پیش رو افزون‌بر دنبال کردن اهداف اولیه، می‌کوشیم که نشست‌های شوراها با آینده‌نگری و هدفمندی، به‌صورت پیاپی برگزار شود. این شورا برآن است با برگزاری همایش‌های تخصصی کارآفرینی با بهره‌گیری از متخصصان کاردان و کارآزموده، به پیشبرد ذهن دانشجویان و همچنین همکیشان پیرامون کارآفرینی بپردازد.

شورای آموزشی، در این شورا کوشش خواهد شد همراه با پرداختن در زمینه‌های علمی مورد‌علاقه‌ی هموندان کانون، آن‌ها را با جنبه‌های گوناگون دانش آشنا سازیم. همچنین با همکاری هموندان شورای آموزشی، با برگزاری همایش علمی زرتشتیان سراسر کشور و نیز کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های ‌علمی برای هموندان کانون و همکیشان به‌ویژه دانش‌آموزان، افزایش سطح علمی جامعه‌ی زرتشتی را باعث شویم.

شورای دینی، این شورا می‌کوشد تا کارهایی همچون، همکاری هموندان کانون دانشحویان زرتشتی با متخصصان با تجربه در زمینه‌های دینی و اجتماعی هازمان زرتشتی برای افزایش یادگیری و بالا بردن سطح آگاهی دینی همکیشان، ایجاد انگیزه و علاقه در میان جوانان زرتشتی برای پاسداشت دین و پرورش آن و برگزاری سمینارهایی در این زمینه را درراستای پیشبرد اهداف مانتره انجام دهد.

شورای ورزشی، همان‌گونه که می‌دانید جام جان باختگان پیوسته درحال پیشرفت است. ترجیح داده شده هدف‌های این دوسال را در پایان دوره‌ی دو ساله‌ی گردش 26 به‌صورت دستاورد ببینیم. دستاوردهای شورای ورزشی در این دوسال پیش‌رو، نشان‌دهنده‌ی اهداف و پشتکار و تلاش والای هموندان این شورا خواهد بود. ولی روی هم رفته می‌توان گفت، هدف شورای ورزشی، ایجاد انگیزه و گسترش ورزش در میان جوانان و بالا بردن سطح کیفی جامعه است.
دیگر شوراهای کانون نیز پیوسته در کوشش هستند تا با یاری و همکاری یکدیگر جامعه‌ای بهتر را بسازیم.
به نظر من، بخش‌های 8 شورای کانون دربردارنده‌ی دغدغه‌های جوان‌های این دوره و زمانه است. هر یک از جوانان با توجه به استعداد و علاقمندی خود می‌توانند در شورای دلخواه به انجام فعالیت بپردازد و برای آینده و زندگی اجتماعی خود تجربه و مهارت به‌دست آورند. می‌توان گفت، شوراهای کانون هم در پیشرفت جوانان و هم پیشرفت جامعه‌ی زرتشتی کارآمد هستند.
فعالیت‌هایی که در جامعه‌ی زرتشتی انجام می‌دهیم بسیار کارآمد هستند ولی از نگاه من شمار آنها کم هست و می‌توان حوزه‌‌های فعالیت را گسترده‌تر کرد.
با شرایط پیش آمده به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا و بسته شدن کانون دانشجویان، کاری برای رسیدن به اهداف نمی‌توانیم انجام دهیم ولی پس از گذر از این شرایط، با سخت‌کوشی همراهان حتما هدف‌ها را به نتیجه خواهیم رساند.

شهاب فرهادیان از کانونی پویاتر و همدل‌تر می‌گوید: پویایی و همدلی از ساختار ماندگاری کانون است و این حس پیوسته در جوانان کانون دیده شده است. خواسته‌‌ی من این است که همه‌ی جوان‌ها و دانشجویان زرتشتی نیاز به مشارکت در کانون را پیدا کنند و در این صورت با مشارکت جوانان، از ذهن‌ها و افکار سازنده‌ی بیشتری در برنامه‌ها بهره گرفته می‌شود و به راستی کانون به کانونی پویا‌تر و فعال‌تر از اکنون تبدیل می‌شود.
با برنامه‌ریزی برآن هستیم این همدلی را قوی‌تر و پررنگ‌تر کنیم و هدف از تقویت همدلی این است که بکوشیم تا جامعه‌ی زرتشتی را با همدیگر همدل کنیم.

سخن پایانی: ما کانونی‌ها می‌کوشیم تا حوزه‌ی فعالیت‌ها و کارهای گروهی که برشمردم را گسترده‌تر کنیم تا بتوانیم جامعه‌ای همفکرتر و یکدل‌تر بسازیم و بی‌گمان این آرمان با یاری دیگر ارگان‌ها و انجمن‌های زرتشتی به درستی انجام‌پذیر است. یک‌پارچگی و همبستگی جامعه‌ آرمان ما است پس همه باهم باید برای رسیدن به آن بکوشیم؛ از همین امروز و از همین الان!

* با برگزاری انتخابات داخلی هیات‌مدیره‌ی کانون دانشجویان زرتشتی در روز پنج‌شنبه یکم اسفندماه 1398 خورشیدی، دبیر گردش 26 کانون دانشجویان زرتشتی و دیگر هموندان هیات‌رییسه گزینش شدند.
گزارش انتخابات هیات‌رییسه‌ی کانون دانشجویان را در پست به نشانی https://amordadnews.com/23681 بخوانید.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06