لوگو امرداد
این‌بار زیر نظر یک شورا

مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به دست استادکار پیشین ادامه دارد

1 8مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله در سال 1398 خورشیدی، با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود و بسیاری از کارشناسان از مرمت غیر اصولی این سازه سخن به‌میان آوردند. با این همه اکنون معاون میراث‌فرهنگی از ادامه روند مرمت این گنبد به دست استاد کار پیشین اما زیر نظر یک شورا خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از موضوع‌های چالش برانگیز در سال گذشته مرمت یکی از ترک‌های گنبد مسجد شیخ لطف‌الله بود. از یک‌سو برخی مرمت‌گران از مرمت غیر اصولی این بنا صحبت به میان آوردند و از دیگر سو برخی دیگر به فاصله ایجاد شده میان ترک‌ها اشاره داشتند. در نهایت نیز در زمستان با بارش برف و تغییر رنگ ایجاد شده در ترک‌های گنبد، موضوعاتی درخصوص استفاده از روغن بزرک و … مطرح شد.
محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور با تاکید برآنکه نخستین اشتباه در مراحل مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله برچیدن داربست‌های اطراف گنبد درحالی بود که هنوز کارگاه مرمت ادامه داشت، گفت: «با مرمت یک قطاع از این گنبد می‌توان گفت تازه در مرحله اول کار مرمت قرار گرفتیم. درعین حال با توجه به آنکه کاشی‌های گنبد تغییر نکرده‌اند و همان کاشی‌ها دوباره استفاده شده‌اند فقط نیاز بود تا تمیزکاری شوند. چراکه دوغاب و… روی کاشی‌ها وجود داشت و آن را تمیز نکرده ‌بودند».
او با اشاره به آنکه همان موقع به چرایی جمع کردن داربست اطراف گنبد اعتراض کرده‌است، یادآورشد: «مسوولان استان عنوان کردند، به دلیل آنکه در هزینه‌ها صرف‌جویی کنند این داربست را بازکردند ضمن آنکه همیشه به وجود داربست به دور عالی قاپو اعتراض وجود داشت و برای جلوگیری از بوجود آمدن اعتراضات احتمالی داربست‌ها را از اطراف گنبد شیخ لطف‌الله جمع کردند. تصور برآن بود که خدمتی انجام می‌شود درحالی که باید داربست‌ها نگهداشته می‌شد تا بتوان وضع قبل و بعد از مرمت را از نزدیک دید. اما اکنون داربست‌ها برپا شده است».
طالبیان درباره‌ی استفاده از روغن بزرک در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، ‌گفت: «من اصلا متوجه نشدم که موضوع روغن بزرک چیست و هنگام بازدید چنین چیزی ندیدم. گویا بعدها آن را پاک کرد‌ه‌اند. اما دراین خصوص چیزی نمی‌دانم و ندیدم. حتا اگر بوده بعدا پاک کرده. کارشناسان حوزه مرمت کاشی و اشیاء برای نظارت رفتند و تمیزکاری نهایی را انجام دادند. الان اگر عکس بگیرید دیگر آن تفاوت رنگ‌ را نخواهید دید».

gonbad
گنبد مسجد شیخ لطف الله در اتفاقی عجیب دو رنگ شده است؛ اما چرا؟

تمام این صحبت‌ها درحالی مطرح می‌شود که استادکار مرمت گنبد در فیلمی که در رسانه‌ها منتشر شد، به استفاده از روغن بزرک در مرمت گنبد و مراحل پایانی کاشی‌گذاری‌ها اشاره کرده بود.
طالبیان یادآور شذ: «درگذشته ناظرانی بر مرمت گنبد شیخ لطف‌الله نظارت داشتند و اکنون یک شورا نظارت مرمت را برعهده دارد. نباید فراموش کنیم که مرمت گنبد همیشه از حساسیت‌های خاص خود برخوردار بوده و هست. مشکل‌ترین کار مرمتی ازنظر من، مرمت گنبد است».
به گفته معاون میراث‌فرهنگی، ادامه روند مرمت گنبد شیخ‌لطف‌الله با فعالیت استادکار پیشین این گنبد در جریان است با این تفاوت که یک شورا نظارت بر مرمت را بردوش گرفته‌اند و هم‌اکنون افرادی از کارشناسان پژوهشگاه میراث و گردشگری و اساتید دانشگاهی و حتا خبرگان مرمت در این شورا عضور شده‌اند. این افراد برنامه زمان‌بندی مشخصی را برای مرمت گنبد در نظر گرفته است و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی درباره‌ی دگرگونی‌هایی که قرار است در گنبد رکن برج قابوس به وجود آید نیز گفت: «عوض کردن آجرهای ترک خورده منوط به تایید شورای راهبردی است. اکنون داربست‌ها زده شده‌اند و طرح‌های مرمتی باید در شورای راهبردی تایید شود. جا زدن آجرها در مرمت یک امر معمول است با این وجود تمام امور را مدنظر قرار می‌دهیم.»

یادآور می‌شود؛ سیل فروردین‌ماه 1398 خورشیدی و محاصره‌ی برچ قابوس در سیلاب، رطوبت، نم‌زدگی، رویش گیاهان هرز و بوته بر گنبد و آسیب‌های جدی‌ به آجرهای گنبد را  در پی داشت.

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05