لوگو امرداد
در هفتمین فصل کاوش

ورودی شاه‌نشین ارگ فیض‌آباد کاشان رخ‌نمایی کرد

arg02 1فصل هفتم کاوش در محوطه «فیض‌آباد کاشان» بخشی از ورودی شاه‌نشین ارگ که پلکانی آجری دارد، را آشکار کرد.
سرپرست گروه باستان‌شناسی محوطه‌ی فیض‌آباد در کاشان با اعلام این خبر گفت: در فصل هفتم کاوش در محوطه‌ی «فیض‌آباد کاشان» بخشی از ورودی شاه‌نشین ارگ که پلکانی از آجر دارد، آشکار شد و خوشبختانه با وجود تخریب‌های انسانی و طبیعی، سه پله از آن همچنان پابرجا است.
به گزارش ایسنا به و به‌گفته‌ی روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا نوری شادمهانی با بیان این‌که ورودی ارگ رو به باختر (:غرب) است، گفت:‌ «بر این اساس می‌توان گفت که ساختمان شاه‌نشین از سمت غرب با سایر بخش‌های ارگ در ارتباط بوده است».
او با اشاره به اینکه ترانشه دوم فصل هفتم روی ترانشه سال پیش ایجاد شده است، افزود: «هدف از انتخاب مجدد این محل روشن شدن این نکته است که آیا در این نقطه از محوطه، زیر لایه‌های عصر ایلخانی، نهشته‌های پیشاایلخانی نیز وجود داشته یا خیر».
سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه فیض‌آباد با اشاره به ‌اینکه در لایه‌های زیرین آثاری مانند سازه‌های حرارتی و بقایایی از کف‌های کوبیده‌ی گلی به دست آمد، تاریخ‌گذاری آن‌ها را منوط به پژوهش‌هایی دانست که روی قطعات سفال و یک سکه مسین در حال انجام است و گفت: یک سکه اکسیدشده از جنس مس در داخل سازه حرارتی زیر لایه‌های ایلخانی به دست آمد که امیدواریم پس از خوانش کتیبه‌های آن بتوانیم برای گاه‌نگاری لایه‌های زیرین استفاده کنیم.

arg01

به گفته‌ی این باستان‌شناس، بیش‌تر یافته‌های فصل هفتم قطعه سفال‌های فراوانی بود که پس از مستندنگاری، مورد پژوهش و سنجش (:مقایسه‌ی) تطبیقی با دیگر محوطه‌های سده‌های میانی ایران قرار می‌گیرد.
نوری شادمهانی با اشاره به اینکه این گستره‌ بقایای شهری از عصر ایلخانی است که ارگ آن به گستره‌ی ۸۰ در ۸۰ متر مربع و شارستانی با وسعت بیش از ۴۰ کیلومتر مربع همچنان باقی است، ادامه داد: «محوطه‌ی فیض‌آباد که در ۱۰ کیلومتری شمال شهر نوش‌آباد در شهرستان آران و بیدگل، در استان اصفهان قرار دارد، در سال ۱۳۹۰ به منظور آموزش درس عملی کاوش‌های باستان‌شناسی دانشجویان باستان‌شناسی دانشگاه کاشان در نظر گرفته شد و از سال ۱۳۹۱ تاکنون به مدت هفت فصل کاوش آموزشی با همکاری استادان گروه باستان‌شناسی در آن انجام گرفته است».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-01-30