لوگو امرداد
پیش‌کش سالنمای راستی

نماهنگ اوستای تندرستی میدیوزرم‌گاه؛ نخستین گهنبار سال

«خدای بزرگ است اهورامزدا که آن آسمان را آفرید که این زمین را آفرید که مردم را آفرید که شادی را برای مردم آفرید». شادی اهورایی در جشن‌های زرتشتیان، با نیایش اهورامزدا و بزرگداشت جلوه‌های مینوی و گیتوی آفریدگار، با دادودهش، همازوری و هبستگی به بار می‌نشیند. گهنبار آیینی است برپایه‌ی گردهم آمدن، هم‌افزایی و همازوری، دادودهش.
زرتشتیان و ایرانیان در درازای تاریخ هیچ‌گاه شادی را فراموش نکرده‌اند. اگر نگاهی به «گاهشمار راستی» بیندازیم آن‌اَندازه که جشن می‌بینیم، شاید کمتر گاهشماری از ادیان دیگر به این اندازه بهانه‌ای برای شاد کردن داشته باشد. نباید از یاد برد که واژه‌ی جشن به چم (:معنی) ستایش و نیایش است. پس در جشن زرتشتیان و ایرانیان همیشه ستایش و نیایش خداوند درخور نگرش و ارزشمند بوده است و شادی بدون یاد اهورامزدا جایی ندارد. یکی از این جشن‌های کهن ایران، گهنبار است که هم‌اینک در میان زرتشتیان گسترده است. این جشن‌ها 6 بار در سال و هر بار برای زمانی برابرِ 5 روز برپا می‌شوند. گهنبار جشنی است با پیشینه‌ی کشاورزی که انگیزه‌ی بنیادین آن دادودهش است. هنگام برگزاری هر گهنبار را چَهره می‌نامند. در سپیده‌دم روز نخست هر چهره در آتشکده آیین واج‌یشت برگزار می‌شود. در هر چهره گهنبار اوستاخوانی و دادودهش در خانه‌هایی که دارای گهنبار هستند، برگزار می‌شود که روز پنجم جشن اصلی است. گهنبار را به چهار واژه می‌توان معنی کرد. 1 زمان گاهان‌خوانی 2 زمان به نتیجه رسیدن فرآورده‌های کشاورزی 3 زمان انبار کردن. 4 زمان گردهمایی و دادودهش .
به شوند رعایت اصول بهداشتی در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا و بایستگی پرهیز از گردهمایی، در نخستین آیین چهره میدیوزرم گاه به آوای اوستای تندرستی موبد مهربان فیروزگری گوش فرا می‌دهیم تا تندرستی را برای بهدینان و جهانیان در پیش داشته باشد. با آرزوی آنکه بتوانیم در چَهره‌ی آینده با همازوری، شادی و تندرستی در کنار یکدیگر باشیم.

 

222222

سالنمای راستی با بیش از ۷۰ سال پیشینه گاهان‌بار میدیوزرم را گرامی می‌دارد

11111111

گاهان‌بار میدیوزرم‌گاه یا میانه‌ی بهار (پیدایش آسمان) از روز خور تا دی‌ به‌مهر از ماه اردیبهشت 10 تا 14 اردیبهشت‌ماه خورشیدی برگزار می‌شود. میدیوزرم از واژه‌ی اوستایی میئدیو یعنی میان و رزمیه بهار تشکیل شده و نخستین گاهان‌بار در سال است. هنگامی است که گیاهان رشد و نمو می‌کنند. چهل و پنجمین روز سال روز دی‌ به‌مهر از اردیبهشت‌ماه است. در باور زرتشتیان هنگام آفرینش آسمان از سوی خداوند است. به‌ جا آوردن آیین گاهان‌بار پاداش بزرگ و ترک آن گناه بزرگ است. در بندهش آمده است اگر کسی در سال یک‌بار به گاهان‌بار برود بر کارهای نیکی که کرده افزوده می‌شود.

333333

سالنمای راستی: تهران، خیابان حافظ، پایین‌تر از کریمخان زند، ابتدای پل حافظ،  نبش خیابان ولدی، پلاک 420

دورواج 88938812-021  پیام‌گیر 88731949-021

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-07