لوگو امرداد
خواناسازی و مرمت نقش‌برجسته‌‌ی ثلاث باباجانی

سنگ‌نگاره‌ای که نشان‌گر مرزهای ایران و میان‌رودان است

00 1نقش‌برجسته ارزشمند ثلاث باباجانی که ۴ هزار سال پیش مرز سیاسی ایران و میان رودان (:بین‌النهرین) را مشخص می‌کرد، به دستیاری پژوهشگران پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی–تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مرمت شد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، فتح‌الله نیازی، سرپرست بخش تزیینات معماری پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی پژوهشگاه، با بازگویی خبر خواناسازی و مرمت نقش برجسته‌ی ثلاث باباجانی، گفت: «نقش برجسته‌ی تاریخی ثلاث باباجانی در دامنه‌ی کوه بمو و در کنار رودخانه هواسان این شهرستان قرار گرفته است».
او افزود: «علاوه‌بر آسیب‌های ناشی از زلزله‌ی سال ۱۳۹۶ منطقه ازگله سرپل ذهاب، نزولات جوی و همچنین قرارگیری اثر در بستر، بخش‌هایی از بالاو پایین نقش برجسته نیز مورد حملات وندالیسمی و تخریب‌های عمدی قرار گرفته بود».
نیازی با اشاره به این آسیب‌ها، عملیات اجرایی انجام گرفته برای مرمت بخش‌های آسیب دیده اثر را چنین بازگو کرد: «پروژه‌ی مرمت نقش‌برجسته‌ی ثلاث باباجانی در ابتدا با انجام عملیات نجات بخشی اضطراری آغاز شد و سپس وصالی و پرکردن بخش‌های تخریب شده با استفاده از ترکیب رزین‌های اپوکسی و مواد معدنی انجام گرفت».
او با گفتن اینکه برای مقاوم‌سازی شکستگی‌های عمیق اثر از مفتول‌های استیلی استفاده و سپس این مناطق با ترکیب رزین اپوکسی و مواد معدنی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شدند، گفت: «در ادامه بخش‌های از بین‌ رفته و فرم کلی اثر خواناسازی و پرداخت شد تا به فرم و رنگ اصلی نزدیک شود».
سرپرست بخش تزیینات معماری پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی در ادامه گفت: «برای احترام به فرم کوهستان و ساختار طبیعی بستر صخره‌ای اثر از تعبیه کردن حفاظی برای نقش برجسته ثلاث باباجانی صرف‌نظر کردیم».
این پژوهش‌گر در دنباله افزود: «با مشاوره پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی-تاریخی در سال جاری توسط پیمانکار منتخب میراث فرهنگی استان کرمانشاه، سطح اثر پاکسازی و یک آبچکان برای منحرف کردن مسیر آب روی نقش‌برجسته ساخته شد تا آب باران کمتر به اثر آسیب برساند که در این پروژه شادی مرادی، به عنوان پیمانکار برای پاکسازی سطح اثر و اجرای آبچکان اقدامات لازم را انجام داده است».
نیازی گفت: «مطالعات باستان‌شناسی و مستندنگاری این اثر در سال گذشته انجام و هم‌اکنون این اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است».
وی در ادامه با گفتن اینکه این نقش‌برجسته دربردارنده‌ی دو بخش است، افزود: «این نقش برجسته صحنه پیروزی یک شاه بر دشمنانش را نشان می‌دهد که در آن پیکر شاه بزرگتر از سایر پیکرها نقش شده که یکی از پاهایش را روی شکم اسیری قرار داده است».
سرپرست بخش تزیینات معماری پژوهشکده‌ی حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی در ادامه افزود: «با توجه به مطالعات صورت گرفته، این نقش‌برجسته مربوط به “ایدین سین” شاه سلسله سیموروم است که در منطقه‌ی دیاله عراق امروزی حکومت و برای کسب منابع و تسلط بر راه‌هایی تجاری به منطقه زاگرس حمله می‌کرده و در این نقش برجسته، صحنه یکی از پیروزی‌های خود را نشان داده است».
نیازی در پایان خواستار پاسداری و نگاهداری از میراث فرهنگی از سوی مردم و دوست‌داران میراث ماندگار شد و پافشاری کرد: «این میراث گران‌بها که از نیاکانمان به ما رسیده اصالت و هویت هر ایرانی است که باید تلاش کنیم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم».

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05