لوگو امرداد
در برنامه لایو اینستاگرام اتاق بازرگانی زرتشتیان بررسی شد

پرورش کرم ابریشم کارآفرینی با هزینه‌ کم

WhatsApp Image 2020 05 12نخستین برنامه از معرفی کسب‌وکارهای لایو  در اینستاگرام اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران با حضور جناب آقای دکتر دینیار نوشادی، دانش‌آموخته‌ی دامپزشکی در زمینه‌ی پرورش کرم ابریشم برگزار شد که یک ساعت به درازا انجامید. دکتر دینیار نوشادی پس از بررسی چگونگی راه‌اندازی کسب‌وکار پرورش کرم ابریشم به پرسش‌های باشندگان در لایو اینستاگرام پاسخ کاربردی ارایه کرد.

در این گزارش به گزیده‌ای از نکته‌ها اشاره می‌شود. کسب‌و‌کار پرورش کرم ابریشم به دلیل نوع تغذیه‌ی کرم ابریشم و وابستگی آن به برگ درخت توت و تاثیرپذیری از دمای هوا جزو دسته کسب‌و‌کارهای فصلی به‌شمار می‌رود. جهاد کشاورزی از طرح اشتغال‌زایی در این حوزه پشتیبانی می‌کند. کسانی که خواهان راه‌اندازی کسب‌وکار نوغان‌داری هستند، می‌توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی منطقه نسبت به تهیه‌ی نوغان و حتا درخت توت برای ایجاد توتستان اقدام کنند و به کارآفرینی بپردازند. بسته‌های پرورش نوغان از سوی جهاد کشاورزی با هزینه‌ی بسیار کم (زیر ده هزار تومان) می‌توان تهیه کرد که سه تا ده هزار پیله را با وزنی بین 35 تا 40کیلوگرم تولید می‌کند. خرید تضمینی نیز دارد و دولت حمایت می‌کند. زمان لازم برای پرورش کرم ابریشم بین سی تا چهل‌و‌پنج روز است که گاهی می‌توان بسته به مکان دو بار در سال نیز به این فعالیت اقدام کرد.
این کسب و کار برای شروع غیر از فضای لازم به سرمایه‌ای زیر یک میلیون تومان نیاز دارد. این کسب‌وکار با توجه به کاربردهای مختلف کرم ابریشم مانند استفاده از پیله آن برای نخ ابریشم و یا از ِکرم که برای غذای ماهی و… و حتا استفاده در لوازم آرایشی بهداشتی از مشاغل با بازده اقتصادی مناسبی است.
نیروی کار پاره‌وقت نیز برای راه‌اندازی این کسب‌وکار کافی است و کارگاه‌های کوچک پرورش کرم ابریشم به نیروی انسانی نیاز ندارد.
کسب‌وکار نوغان‌داری در گذشته در مناطق مختلفی از ایران مانند آذربایجان رونق داشته و از نخ ابریشم برای بافت فرش‌های نفیس استفاده می‌شده است. در پایان گفتار، انجام این کار را به عنوان یک شغل جانبی در کنار کشاورزی و باغداری در تقویت درآمد می‌توان نام برد که با هزینه‌ی بسیار اندک می‌توان ایجاد کرد.
نخستین نشست کارشناسی کارآفرینی لایو در اینستاگرام اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران  آدینه 19 اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی برگزار شد که با استقبال همکیشان همراه بود.
از همه دوستان و علاقه‌مندان دعوت می‌شود که موضوع‌های مورد علاقه و کسب وکارهای خود را برای بررسی و معرفی در اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران به نشانی www.instagram.com/wzcc.iran بفرستند تا در لایو اینستاگرام حضور پیدا کنند.
*دکتر نوذر نوذری، هموند اتاق بازرگانی زرتشتیان ایران

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-05