لوگو امرداد

آغاز ساخت جاده سلامت دوچرخه‌سواران در یزد

11943519 207احداث جاده‌ای در مسیر یزد به تفت به عنوان جاده سلامت و نشاط برای تردد دوچرخه‌سوارارن نزدیک به دو سال است که در دستور کار شهرداری قرار دارد و مورد بررسی قرار گرفته است. پس از گذشت نزدیک به ۳۰ روز از حادثه‌ی ناگوار تصادف جاده‌ای برای مهیار فرزانه، نوجوان زرتشتی ملی‌پوش دوچرخه‌سواری، عملیات اجرایی احداث جاده سلامت یزد – تفت آغاز شد.
زنده‌یاد مهیار فرزانه، نوجوان زرتشتی رکاب‌زن ملی‌پوش آدینه پنجم اردیبهشت‌ماه 1399 خورشیدی، هنگام تمرین دوچرخه سواری در مسیر یزد به تفت در پی حادثه‌ی تصادف دچار مرگ مغزی شد. خانواده‌ی مهیار فرزانه در شرایط مرگ مغزی فرزند عزیزشان با انجام کاری انسان‌دوستانه اعضای حیات‌بخش بدن وی را برای پیوند اهدا کردند. نبود پیست دوچرخه‌سواری، اسکورت همراه دوچرخه‌سوار و مسیر ایمن در جاده از مسایلی بود که با درگذشت این استعدا‌د برتر دوچرخه‌سواری، در جامعه‌ی ورزشی و شورای شهر یزد بازتاب یافت.
سپنتا نیکنام، هموند شورای شهر یزد و هموند کمیته‌ی نامگذاری شورای شهر، شتاب در ساخت مسیر دوچرخه‌سواری یزد-تفت را پیگیری کرد و نامگذاری آن به نام زنده‌یاد مهیار فرزانه، نوجوان ملی‌پوش دوچرخه‌سواری را خواستار شد. سرانجام  عملیات اجرایی احداث جاده‌ی سلامت یزد – تفت، پس از دو سالی که در دستور کار بود، سوم خوردادماه 1399 خورشیدی، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر با باشندگی محمدعلی طالبی استاندار یزد، جمال‌الدین عزیزی شهردار شهر جهانی، غلامعلی سفید رئیس شورای شهر یزد و اعضای شورا، مدیران بلندپایه‌ی استان و هیات دوچرخه‌سواری آغاز شد. جاده‌ی سلامت در حدفاصل روبروی پارک کوهستان تا پلیس راه تفت با دو مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده روی به طول ۷،۵ کیلومتر و با اعتباری بیش از  ۱۵ میلیارد ریال ساخته می‌شود. عملیات عمرانی فاز اول شامل بستر سازی، زیرسازی و آسفالت مسیر دوچرخه‌سواری و مسیر پیاده‌روی هر مسیر با عرض ۳ متر بوده که این مسیر در مدت دو ماه به پایان می‌رسد.
الهه جورابی، عضو کمیسیون عمرانی شورای شهر یزد و فرنشین هیات دوچرخه‌سواری شهرستان در گفتگو با خبرنگار یزد رسا، درباره‌ی احداث جاده‌ای در مسیر یزد به تفت برای تردد دوچرخه‌سوارارن گفت: این موضوع تقریبا دو سال است که در دستور کار شهرداری قرار دارد و مورد بررسی قرار گرفته و طراحی بخشی از مسیر که مربوط به شهرداری یزد است انجام گرفته و در حال تکمیل است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخشی از مسیر دوچرخه سواری یزد تفت، بخشی در حریم شهر یزد و بخشی از آن در شهر تفت قرار دارد، استانداری یزد دردوره جمالی‌نژاد شهردار سابق یزد جلسه مشترکی را با شهردار وقت تفت ترتیب داد و تفاهمنامه‌ای منعقد شد که این مسیر به عنوان جاده سلامت و نشاط برای تردد دوچرخه‌سواران احداث شود.
عضو شورای اسلامی شهر عنوان کرد: طرح جاده سلامت توسط معاونت شهرداری یزد آماده شده است و استانداری یزد نیز برای احداث این مسیر 500 میلیون بودجه در نظر گرفته است و شهرداری یزد نیز بودجه‌ای به آن اختصاص داده است و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری، مقرر شده این مسیر تا اول مهرماه احداث شود.
جورابی در خصوص نامگذاری مسیر دوچرخه‌سواری یزد به تفت گفت: نامگذاری جاده سلامت پس از احداث توسط کمیته نامگذاری که شامل دونفر نماینده از اعضای شورا در کمیسیون فرهنگی شورا، نماینده از فرهیختگان ، نماینده از سازمان فرهنگی ورزشی و … است با توجه به درخواست‌هایی که وجود دارد بررسی و انجام می‌شود.
وی عنوان کرد: مسدود کردن مسیر یزد تفت برای تردد دوچرخه‌سواران توسط پلیس راه موجب شده که دوچرخه‌سواران در مسیر خطرناک و پر رفت‌و‌آمد یزد زارچ اقدام به تمرین کنند که باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.
جورابی گفت: برای پروژه‌ی پیست دوچرخه‌سواری یزد در کنار استخر طلائیه ۳۰ میلیارد تومان بودجه از محل سفر رییس جمهوری به استان اختصاص یافته است اما هنوز کلنگ آن نیز زده نشده است و به حمایت استانداری و معاونین استانداری برای اجرای آن نیاز دارد تا با احداث این پیست، دوچرخه‌سواران بتوانند از آن استفاده کنند.
وی در خصوص پارک دوچرخه‌سواری بانوان نیز گفت: پروژه‌ی پارک دوچرخه‌سواری بانوان روبروی صنایع دفاع قبل از پل تقوی قرار داد که مصوبه برای آن داریم و طراحی‌های اولیه آن نیز انجام شده است اما با وجود اینکه چندین بار بودجه برای این پروژه اختصاص یافته بودجه آن جابه‌جا شده و تاکنون اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نگرفته است.
او افزود: عملیات عمرانی فاز اول شامل بسترسازی، زیرسازی و آسفالت مسیر دوچرخه‌سواری و مسیر پیاده‌روی هر مسیر با عرض ۳ متر بوده که در مدت دو ماه به اتمام می‌رسد.

 

به اشتراک گذاری
Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تازه‌ترین ها
1403-02-06